يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-22:47 شمسی /4/28/2024 10:47:48 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23844
  • زمان انتشار:سه شنبه 7 بهمن 1399-20:12
مجموع تولید تارا و شاهین به ۲۰۰ دستگاه هم نرسید

خودرونامه: گزارش اعلامی از سوی خودروسازان بزرگ کشور به بورس نشان می‌دهد محصولات جدید و به اصطلاح نوبرانه آنها هنوز روند مناسب و امیدوارکننده‌ای در تولید ندارند، آن هم در حالی که پیش‌فروش شده‌اند. 
نوبرانه‌های کندرو

تارای ایران‌خودرو و شاهین سایپا، دو محصول جدید خودروسازی ایران به شمار می‌روند که با تبلیغات فراوان از سوی این دو شرکت، پیش‌فروش شدند.

ابتدا این سایپا بود که شاهین را پیش‌فروش کرد و در ادامه، ایران خودرو نیز برای تارا فروش گذاشت. هرچند تولید هر دو محصول از پاییز امسال آغاز شده، با این حال هیچ کدام از تیراژ مناسبی تا پایان دی برخوردار نبوده‌اند. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، تا پایان دی امسال تنها ۵۲ دستگاه تارا و ۱۰۷ دستگاه شاهین به تولید رسیده است.

با وجود آنکه تولید این دو محصول از پاییز کلید خورده، تیراژ آنها در نخستین ماه زمستان بسیار اندک بوده است. طبق آمار، سایپایی‌ها فقط ۶۲ دستگاه شاهین را در دی تولید کرده‌اند و ایران خودرو نیز نتوانسته بیش از ۱۹ دستگاه تارا تولید کند. با توجه به تیراژ ضعیف تارا و شاهین در دی، بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر که هفته نخست بهمن سپری شده، روند تولید این محصولات تغییر خاصی کرده باشد.

این در حالی است که هر دو محصول، پیش‌فروش شده و مشتریان انتظار دارند تارا و شاهین خود را در موعد مقرر تحویل بگیرند. با توجه به روند فعلی تولید اما امید چندانی به انجام تعهدات خودروسازان در موعد مقرر نیست و این احتمال قوی وجود دارد که تارا و شاهین با تأخیر به دست مشتریان برسند.

خودروسازان سال‌هاست از حربه پیش‌فروش برای کسب نقدینگی استفاده می‌کنند و وقتی پای محصولات جدید در میان باشد، استقبال مشتریان از آنها بسیار بیشتر می‌شود و شرکت‌های خودروساز گاهی این موضوع را دستاویز جدب منابع مالی قرار می‌دهند. به هر حال خودروهای جدید همواره برای مشتریان جذاب هستند و به اصطلاح آنها را روی هوا می‌زنند و از همین رو خودروسازان نهایت استفاده را از این فرصت می‌برند تا جذب نقدینگی کنند.

به نظر می‌رسد در مورد تارا و شاهین نیز همین اتفاق رخ داده و خودروسازان با علم به توان و ظرفیت پایین تولید، اقدام به پیش‌فروش آنها کرده‌اند تا جذب نقدینگی کنند. این وسط اما این مشتریان هستند که احتمالاً باید مدت‌ها در انتظار دریافت خودروهای خود بمانند، آن هم در حالی که مشخص نیست در زمان تحویل، قیمت آنها چقدر خواهد بود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین