دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-9:57 شمسی /4/29/2024 9:57:16 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23740
  • زمان انتشار:يکشنبه 21 دی 1399-9:58

در آغازین روزهای سال جدید میلادی، سرانجام حکم ایجاد چهارمین خودروساز بزرگ جهان به دست سهامداران فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن به امضا رسید. 
تولد غول جدید خودروسازی

این دو ائتلاف بزرگ خودرویی از مدت‌ها پیش بر سر ادغام، به توافق رسیده بودند، با این حال وقوع بحران کرونا اجازه نداد عقدشان رسمی شود. حالا سهامداران هر دو شرکت به این ادغام ۵۸ میلیون دلاری رأی مثبت دادند تا "استلانتیس" به عنوان چهارمین غول جهان خودرو متولد شود. در حال حاضر فولکس واگن، تویوتاموتورز و رنو-نیسان-میتسوبیشی سه خودروساز بزرگ جهان از حیث تولید و فروش به شمار می‌روند و باید منتظر ماند و دید آیا استلانتیس می‌تواند در آینده آنها را پشت سر بگذارد. این دو در مجموع طی سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به هشت میلیون دستگاه محصول به فروش رساندند، سه میلیون کمتر از فولکس بزرگ. با ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن، برندهای مشهوری مانند دوج، فیات، پژو، سیتروئن، اوپل، کرایسلر و مازراتی همه زیر یک پرچم قرار خواهند گرفت. گفته می‌شود در نتیجه این ادغام، میلیاردها دلار صرفه جویی انجام خواهد شد، ضمن آنکه شرکت جدید قرار است به سمت توسعه محصولات برقی و خودران برود.

 

شانس دوباره به خودروهای دپویی

گویا شانسی دیگر برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به مدل‌هایی که در مناطق آزاد دپو شده‌اند، رو کرده است. با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف شد ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد و با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه ورود آنها به سرزمین اصلی، اقدام کند. این مصوبه که برخی آن را به اشتباه، آزادسازی واردات خودرو تعبیر کرده‌اند، تنها فرصت ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات مناطق آزاد را فراهم آورده، آن هم مشروط بر اینکه آمریکایی نباشند. همچنین نرخ سود بازرگانی خودروهای موردنظر نیز باید به نحوی تعیین شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف بیش از ۲۰ درصد برای واردکنندگان نشود. این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودروهای وارداتی به واسطه تزریق دپویی‌ها، تدوین شده، حال آنکه به اعتقاد برخی کارشناسان، برای تنظیم این بازار بهتر است ممنوعیت واردات خودرو لغو شود. با این حال اما طبق بودجه ۱۴۰۰، واردات خودرو در سال آینده نیز کماکان ممنوع خواهد بود.

 

سفر رؤیایی با تسلا

رویای خودرو خودران یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد، رؤیایی که سال‌هاست از سوی خودروسازان بزرگ به ویژه تسلاموتورز دنبال می‌شود. هفته گذشته ویدئویی حیرت انگیز در اینترنت مشاهده شد که در آن، یک خودرو تسلا در حال تردد بدون دخالت راننده در در مسیر سانفرانسیسکو به لس آنجلس است. این خودرو "تسلا ۳" است و ویدئوی حرکت خودرانش توسط مالک آن منتشر شد. در این ویدئو، راننده تنها یک بار و آن هم پس از عبور از یک چهارراه و برای اینکه با زباله‌های ریخته شده در مسیر برخورد نکند، کنترل فرمان را به دست می‌گیرد. رانندگی خودکار در این مسیر نشان می‌دهد خودروهای خودران به تدریج در حال تبدیل به واقعیت هستند، هرچند البته هنوز زمان زیادی تا اعتماد به آنها باقی مانده است. اگرچه تسلا سرآمد این تکنولوژی در جهان خودروسازی به شمار می‌رود، برندهای دیگری مانند ولوو و فولکس واگن نیز سودای تولید و عرضه محصولات خودران در دهه‌های آتی را دارند.

 

تارا راه افتاد

ایران خودرویی‌ها بالاخره پیش فروش محصول جدید و پر حاشیه‌شان "تارا" را آغاز کردند، آن هم با قیمتی نامعلوم. در طرح ایران خودرو، تارا در دو مدل دستی و اتومات پیش فروش می‌شود که پیش پرداخت اولی ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و برای دومی هم باید ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان علی الحساب پرداخت کرد. موعد تحویل تارا نیز بین تیر تا دی سال آینده در نظر گرفته شده است. ایران خودرویی‌ها هنوز قیمت نهایی تارا را اعلام نکرده‌اند، با این حال با توجه به مبالغ پیش پرداخت، قیمت این محصول حداقل حول و حوش ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته اگر قرار بر آزادسازی نرخ این محصول باشد، ایران خودرو مجاز می‌شود قیمت آن را بر اساس حاشیه بازار تعیین کند و در این صورت به احتمال فراوان تارا بسیار گران‌تر از آب در خواهد آمد. تارا تا همین چندی پیش درگیر حاشیه روشن نشدنش در مراسم رونمایی نامش بود و حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تعداد تقاضا برای آن ثبت خواهد شد.

 

صمت به کدام سمت؟

چهره این هفته را به وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص داده‌ایم، کسی که گمان می‌رفت با توجه به موضع گیری‌هایش درباره قیمت خودرو، مخالف نرخ گذاری دستوری است، اما با راه انداختن غائله فولاد، نظرها در مورد وی عوض شد. علیرضا رزم حسینی بدون شک پرحاشیه ترین چهره کابینه دولت در هفته گذشته بود، چه آنکه با موضع گیری در برابر قیمت پایه فولاد در بورس، صدای اعتراض خیلی‌ها را بلند کرد. وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به بورس کالا خواستار کاهش نرخ پایه فولاد شد، اقدامی که خیلی‌ها از آن به عنوان اقدام دستوری صمت علیه کالایی بورسی یاد کردند. موضع گیری‌های وزیر صمت علیه نرخ پایه فولاد اما در حالی بود که وی پیش‌تر از سیاست نرخگذاری دستوری خودرو انتقاد و حتی طرحی را مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ تهیه و در اختیار شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گذاشت. حال با توجه به اقدام دستوری وی علیه قیمت فولاد، مشخص نیست بالاخره وی طرفدار آزادسازی است یا نرخگذاری دستوری؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین