رزم حسینی طی دوران کوتاهی که از آغاز سکانداری اش در وزارت صمت میگذرد، بارها بر وجود انحصار در صنعت و بازار خودرو کشور تاکید کرده است. وی به تازگی باز هم از انحصار گفته و آن را عامل گرانی و کیفیت {پایین} خودروهای داخلی دانسته است.
وی البته با حمله به شورای رقابت، بی تدبیری این شورا را عامل گرانیهای اخیر در بازار خودرو دانسته است.
رزم حسینی در اظهارات اخیر خود، مبارزه با دلالبازی در "خودرو" را یکی از اولویتهای اصلی وزارت صمت دانسته و تاکید کرده این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای رقابتپذیری و ارتقای کیفیت خودروها انجام خواهد داد. تاکیدهای فراوان وزیر صمت بر انحصار خودرو و لزوم شکستن آن در حالی است که مشخص نیست برنامه وی برای تغییر شرایط فعلی چیست.
رزم حسینی همواره از انحصار صحبت به میان میآورد، اما نمیگوید برای مقابله با این پدیده شوم چه در سر دارد. وی البته به صورت کلی صحبتهایی را برای شکستن انحصار خودرو به زبان آورده، (از جمله تقویت بخش خصوصی، واردات و اخیراً نیز خودروساز شدن قطعه سازان)، با این حال جزئیات برنامههای وی و اینکه کیفیت و زمان اجرای آنها چگونه خواهد بود، مشخص نیست.
با توجه به اینکه حدود هفت ماه دیگر به پایان عمر دولت دوازدهم باقی مانده، بهتر است وزیر صمت اگر واقعاً برنامهای جامع و کامل برای انحصارشکنی خودرو دارد، هرچه زودتر آن را ارائه دهد تا زمان از دست نرود. اینکه رزم حسینی پی در پی از انحصار خودرو و تبعات آن میگوید، مصداق ضرب المثل معروف "چشم بسته غیب گفتن" است، چه آنکه انحصار، گرانی و کیفیت پایین خودروها بر کسی پوشیده نیست.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، وزیر صمت اگر میخواهد انحصار بازار خودرو را بشکند، بهتر است ابتدا فکری به حال خروج خودروسازان از زیر یوغ دولت بکند، چه آنکه تا وقتی ایران خودرو و سایپا به دولت وابستهاند، شکستن انحصار آنها سرابی بیش نیست.
مواردی مانند تقویت بخش خصوصی و ازسرگیری واردات نیز وقتی میتواند کمکی بزرگ به شکسته شدن انحصار بکند که پای دولت در میان نباشد، چه آنکه در گذشته با وجود واردات و رونق تولید خصوصیها، انحصار همچنان به چشم میآمد.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست