دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-0:32 شمسی /4/29/2024 12:32:07 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:22660
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 دی 1399-19:53
قراردادهای قطعه‌سازان به‌روز شد

دبیر انجمن قطعه‌سازان در حالی خبر از به‌روزرسانی قراردادهای شرکت های قطعه ساز با خودروسازان داد که این موضوع می تواند به طور مستقیم روی قیمت خودروهای داخلی تاثیر بگذارد. 
جهش جدید قیمت خودرو

آن طور که مازیار بیگلو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس عنوان کرده، بنا شده اصلاحیه قراردادهای ۶ ماهه اول خودروسازان، تا پایان دی ماه به حساب قطعه سازان واریز شود و برای سه ماهه سوم نیز این اصلاحیه تا پایان بهمن ماه اعمال و واریز خواهد شد. 
با توجه این گفته دبیر انجمن قطعه سازان، شرکت های خودروسازی قیمت قطعات دریافتی از قطعه سازان را به روز کرده و افزایش داده اند. ازآنجاکه قطعات نقش محوری در هزینه‌ تولید خودرو دارند، افزایش قیمت موردنظر می تواند به طور مستقیم سبب رشد قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا شود.
اتفاقا تا چندی دیگر با اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی، خودروسازان طبق مجوز شورای رقابت می توانند قیمت محصولات شان را برای چهارمین بار طی سال جاری افزایش دهند. 
نکته دیگر اینجاست که احتمال آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی با توجه به طرح وزارت صمت و همچنین تصمیمات اخیر شورای رقابت وجود دارد، بنابراین موضوع به‌روزرسانی قراردادهای قطعه سازان می‌تواند قیمت این محصولات را با رشد قابل توجهی مواجه کند. 
در کنار مسئله قیمت اما نکته دیگر درباره به‌روزرسانی قراردادهای قطعه سازان این است که با افزایش نقدینگی آنها، انتظار می‌رود تولید چه در خودروسازی و چه در قطعه سازی بالا برود. طبق برنامه وزارت صمت، قرار است امسال ۵۰ درصد رشد تیراژ در خودروسازی کشور رخ بدهد و طبعا تحقق چنین هدفی نیازمند رشد تولید قطعات است. حال با توجه به اینکه قراردادهای قطعه سازان به روز شده، خودروسازان و صمت انتظار دارند شرکت های قطعه ساز نهایت همکاری را برای تحقق رشد ۵۰ درصدی تولید داشته باشند. این البته در حالی است که گفته می‌شود مطالبات قطعه سازان از خودروسازها از مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز گذشته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین