دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-2:23 شمسی /4/29/2024 2:23:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:21586
  • زمان انتشار:يکشنبه 16 آذر 1399-8:10
پای ارز در میان است

خودرونامه: در شرایطی که دو سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می گذرد، این روزها سیگنال های مثبتی مبنی بر لغو این ممنوعیت در سال آینده ارسال می شود. 
شرط دولت برای واردات خودرو

جدا از طرح مجلس شورای اسلامی برای ازسرگیری واردات خودرو، گویا دولت نیز بدش نمی آید ممنوعیت مربوطه را بردارد. این موضوع را می توان به نوعی از اظهارات دیروز معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه متوجه شد. آن طور که سید حمید پورمحمدی در نشستی خبری اعلام کرد، آزادسازی واردات خودرو به کشور منوط به عادی شدن شرایط اقصادی کشور است. وی با بیان اینکه ازسرگیری واردات خودرو در شرایط فعلی بر سیاست پول و ارز اثرگذار خواهد بود، تاکید کرد: واردات خودرو وقتی انجام خواهد شد که آثار منفی آن به حداقل برسد و لازمه این موضوع نیز به ثبات رسیدن وضع ارزی است. به گفته پورمحمدی، اگر این شرایط فراهم شود، آنگاه سازمان برنامه و بودجه نیز با ازسرگیری واردات خودرو همراهی خواهد کرد.
اظهارات وی در شرایطی است که هفته گذشته و با تقدیم لایحه بودجه به مجلس، مشخص شد دولت درآمدی دو هزار و ۴۰ میلیارد تومانی را ار محل واردات خودرو طی سال آینده لحاظ کرده است. این موضوع در ابتدا اینگونه تفسیر شد که دولت می خواهد واردات خودرو را آزاد کند، با این حال سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه این موضوع را تکذیب کرد. مژگان خانلو تاکید کرد که این درآمد از ناحیه ترخیص خودروهای خارجی دپویی در گمرک پیش بینی شده و ربطی به ازسرگیری واردات ندارد. با وجود تکذیبه سازمان برنامه بودجه اما احتمال ازسرگیری واردات خودرو طی سال آینده وجود دارد، یکی به واسطه طرح خودرویی مجلس شورای اسلامی و دیگری با توجه به بهبود احتمالی درآمد ارزی کشور از ناحیه احیای برجام. طبق طرح مجلس که البته هنوز در صحن علنی مطرح نشده و تازه در صورت تایید باید از فیلتر شورای نگهبان هم بگذرد، واردات خودرو با استفاده از ارز اشخاص یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات، آزاد خواهد شد.
از آن سو اما دولتی ها نیز اگرچه می گویند فعلا طرحی برای لغو ممنوعیت واردات ندارند، با این حال با توجه به اظهارات معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، به نظر می رسد در صورت بهبود شرایط ارزی کشور، دولت نیز با ورود خودرو موافقت خواهد کرد. دولت واردات خودرو را در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع کرد و از همین رو اگر برجام احیا و تحریم ها به خصوص فروش نفت برداشته شود، اوضاع ارزی بهتر خواهد شد و دیگر ممنوعیت واردات خودرو توجیهی نخواهد داشت، به خصوص در شرایط فعلی که قیمت خودروهای داخلی سر به فلک زده و رقابتی نیز به چشم نمی آید.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین