شنبه 8 ارديبهشت 1403-20:1 شمسی /4/27/2024 8:01:17 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1872
  • زمان انتشار:چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398-17:48
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

حمید قاسمی ده‌چشمه، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور یافت و از دلایل وزارت نفت برای گاز سوز کردن خودروها سخن گفت.
امکان افزایش ۱۰۰ درصدی توزیع سی ان جی در کشور
به گزارش خودرونامه، قاسمی ده چشمه اظهار کرد: دارا بودن بزرگترین شبکه ذخیره و توزیع گاز در دنیا با ۹۰ درصد پوشش شهری و ۹۰ درصد پوشش روستایی از مهمترین دلایل لزوم توجه به توسعه صنعت سی ان جی در کشور است.   
او افزود: قیمت ۲۰ لیتر بنزین ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود، این در حالی است که ۲۰ مترمکعب سی ان جی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و میزان پیمایش در هر دو مقدار ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود.
قاسمی مطرح کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۹۰ جایگاه سی ان جی در کشور فعال است که روزانه ۲۰ میلیون و مترمکعب گاز سی ان جی به خودروها توزیع می‌کنند، این در حالی است که امکان افزایش ۱۰۰ درصدی توزیع سی ان جی تا حدود ۴۶ میلیون مترمکعب بر ساعت در کشور وجود دارد.
تعهد وزارت نفت احداث ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه سی ان جی بوده است که با احداث ۲ هزار و ۵۹۰ جایگاه و ۱۲۰ جایگاه در حال احداث از برنامه پیش افتاده است. 
او با بیان اینکه با هماهنگی وزارت نفت، وزارت صمت، سازمان استاندارد و محیط زیست طرح‌هایی برای افزایش ایمنی خودروهای گازسوز اجرایی خواهد شد، گفت: با توجه به این که اکتان سوخت سی ان جی بیشتر از ۱۳۳ است، کم شدن قدرت خودرو و صدمه به موتور خودرو واقعیت ندارد. 
او افزود: لازم است خودروسازان به منظور افزایش راندمان خودروها نسبت به طراحی خودروهای پایه گازسوز اقدام کنند. طبق مصوبه شورای اقتصاد ۱۴۰ هزار تاکسی پایه گازسوز تولید شده است. 
قاسمی ادامه داد: متقاضیان تبدیل خودرو به گازسوز و دارندگان خودروهای گازسوز که در مراکز غیرمجاز نسبت به تبدیل خودروی خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ngvi.ir نسبت به ثبت‌نام برای تبدیل خودروی خود و نیز دریافت گواهی سلامت خودرو اقدام کنند.
او افزود: اکثر حوادث رخ داده، مربوط به تبدیل در مراکز غیرمجاز و دستکاری مخازن بوده و با اطمینان می‌گویم خودروی گازسوز یکی از امن ترین خودروهاست. از شهردار تهران می‌خواهم نسبت به اختصاص و در اختیار قراردادن نقاط مهم در سطح شهر تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس که مزایایی از جمله حذف مخزن‌ها و در دسترس بودن خواهد داشت، اقدام کند.
قاسمی ادامه داد: کارمزد جایگاه‌داران سی ان جی در سال جاری در تهران ٢۴٣ تومان به ازای مترمکعب خواهد بود که بیش از ۵٠ درصد آن دستمزد توزیع گاز خواهد بود که این میزان در شهرستان‌ها نیز ٢٠ تومان کمتر تعیین شده است. 
او مطرح کرد: هم اکنون حدود ١١٠٠ کارگاه فعال تبدیل و ٣٠٠ مخزن به عنوان زیرساخت‌های لازم برای افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروها در نظر گرفته شده است. تکنولوژی ای ان جی که هم‌اکنون با مشارکت وزارت نفت و مرکز تحقیقات ایران خودرو در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، انقلابی در صنعت سی ان جی ایجاد خواهد کرد. 
کشورمان به بالاترین استانداردهای ساخت مخازن سی ان جی در دنیا دست یافته است. 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین