
به گزارش خودرونامه، علی شیخزاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور پژوهشگران، مدیران ارشد سایپا و دانشجویان بورسیه برگزار شد، تأکید کرد که پژوهش، نقش بنیادین در بقای سازمانها و توسعه صنعتی دارد.
وی با اشاره به جایگاه تاریخی پژوهش در صنایع، اظهار داشت: «پژوهش فراتر از یک فعالیت سازمانی است و در زندگی فردی، اجتماعی و ثروتآفرینی نقش تعیینکننده دارد. نقطه آغاز پژوهش، تردید و نگاه نقادانه است.»
شیخزاده افزود: «اداره سازمانهای بزرگ بدون پژوهش ممکن نیست. ما در مجموعهای با دهها هزار نفر نیروی انسانی فعالیت میکنیم و بدون پژوهش و تحقیقات درست، ایجاد همافزایی میان بخشها ممکن نخواهد بود.»
وی با انتقاد از وضعیت پژوهش در کشور گفت: «بودجههای پژوهشی توزیع شده اما بسیاری از آنها کارآمد نبوده و در بسیاری موارد، تحقیقات با نیازهای واقعی صنعت همراستا نبوده است. اگر پژوهشها هدفمند و مبتنی بر نیاز واقعی صنعت نباشند، پویایی لازم را نخواهند داشت و موتور محرک نخواهند بود.»
مدیرعامل سایپا به اقدامات انجامشده در گروه خودروسازی اشاره کرد و گفت: «در سایپا یکی از پیشرفتهترین بخشهای پژوهشی و تحقیق و توسعه با ایجاد زیرساختهای لازم شکل گرفته است. مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در بسیاری حوزهها از مراکز مشابه در کشور جلوتر و سرآمدتر است، اما هنوز تحقیق و توسعهای که شایسته صنعت خودروی کشور باشد، رخ نداده است.»
وی با بیان اینکه کمتر از یک درصد فروش صنعت خودرو به تحقیق و توسعه اختصاص یافته است، افزود: «در استانداردهای جهانی این عدد حداقل سه درصد است و حتی همین یک درصد هم در بسیاری موارد همراستا با نیازهای واقعی صنعت هزینه نشده است. این موضوع نیازمند آسیبشناسی صادقانه است و بخشی از آن به کمتوجهی مدیران بازمیگردد، اما بخش مهمتر، نبود زیرساختهای اقتصادی لازم برای سرمایهگذاری بلندمدت است.»
شیخزاده در پایان ابراز امیدواری کرد که شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر فضای پژوهش در کشور و بهویژه در گروه خودروسازی سایپا باشیم.
