
به گزارش خودرونامه، رگولاتور کالیفرنیا دستور تعلیق فروش خودروهای تسلا در این ایالت را متوقف کرد؛ تصمیمی که تازهترین تحول در پرونده اتهام بازاریابی گمراهکننده این خودروساز برقی درباره قابلیتهای سامانههای کمکراننده محسوب میشود.
استیو گوردون، مدیرعامل دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV)، اعلام کرد: این نهاد ناظر با پذیرش پیشنهادهای قاضی، ابتدا دستور تعلیق ۳۰ روزه مجوزهای تولید و فروش تسلا را صادر کرد، اما بلافاصله اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد.
DMV پیشتر تسلا را به گمراه کردن مصرفکنندگان از طریق استفاده از عناوین تجاری «اتوپایلوت» و «سیستم کاملاً خودران (FSD)» متهم کرده بود؛ نامهایی که به گفته این نهاد، بهطور نادرست القاکننده خودران بودن کامل خودروها هستند. این موضوع در دادگاه نیز از سوی رگولاتور به قاضی «جولیت کاکس» مطرح شده بود.
با این حال، گوردون تأکید کرد: دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا قصد دارد به تسلا فرصت دیگری برای اصلاح این رویه بدهد و امیدوار است این شرکت بتواند شیوه ارائه و توصیف قابلیتهای خودروهایش را بهگونهای شفافتر بازنگری کند.
بر اساس اعلام DMV، تعلیق فروش تسلا به مدت ۹۰ روز متوقف شده و مجوز تولید این شرکت نیز بهصورت نامحدود تمدید شده است.
در مقابل، یکی از وکلای تسلا در جلسات پیشین دادرسی اعلام کرده بود که این شرکت همواره بهطور شفاف توضیح داده خودروهای مجهز به اتوپایلوت و FSD نیازمند نظارت فعال راننده هستند و خودران کامل محسوب نمیشوند. وی تأکید کرد: تسلا هرگز مصرفکنندگان را گمراه نکرده و قصد چنین کاری را نداشته است.
این پرونده در شرایطی مطرح شده که تسلا، مانند دیگر خودروسازان برقی، پس از پایان اعتبار مشوقهای مالیاتی کلیدی، با کاهش تقاضا در بازار مواجه شده است. از سوی دیگر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تمرکز راهبردی شرکت را بر توسعه روبوتاکسیها و رباتهای انساننما قرار داده و بخش مهمی از ارزشگذاری تسلا به موفقیت این پروژهها وابسته است.
تسلا اخیراً واژه «نظارتشده» را به توصیف سیستم کاملاً خودران در خودروهای سواری خود افزوده است. همچنین از نسخه «نظارتنشده» این نرمافزار برای جابهجایی خودروها در محدوده کارخانهها و راهاندازی سرویس روبوتاکسی در شهر آستین، با حضور ناظران ایمنی انسانی و پشتیبانی از راه دور، استفاده میکند.
