این تصمیم که با استناد به ملاحظات «امنیت ملی» اتخاذ شده، بخشی از سیاستهای دولت ترامپ برای افزایش تولید خودرو در خاک آمریکا است.
به گزارش رویترز، تعرفههای جدید شامل تمامی خودروهای رده ۳ تا ۸، از وانتهای فولسایز تا کامیونهای سنگین و کشندههای تریلی خواهد بود. علاوه بر این، واردات اتوبوسها نیز مشمول تعرفه ۱۰ درصدی میشود. تحلیلگران میگویند این تصمیم بیشترین تاثیر را بر مکزیک خواهد گذاشت؛ کشوری که بزرگترین صادرکننده کامیونهای متوسط و سنگین به آمریکاست.ترامپ در کنار این تعرفهها، اعتباری معادل ۳.۷۵ درصد از قیمت خردهفروشی خودروهای تولید داخل برای خودروسازان آمریکایی در نظر گرفته که تا سال ۲۰۳۰ ادامه دارد.
این مشوقها شامل تولید خودرو، موتور و کامیونهای سنگین میشود و قرار است بخشی از هزینه تعرفههای قبلی بر قطعات وارداتی را جبران کند.ترامپ تاکید کرده است که این اقدام به نفع شرکتهایی مانند پیتربیلت، کنوُرث و فریتلاینر خواهد بود.
با این حال، اتاق بازرگانی آمریکا هشدار داده که پنج صادر کننده اصلی کامیون به ایالات متحده (مکزیک، کانادا، ژاپن، آلمان و فنلاند) همگی متحدان واشنگتن هستند و چنین سیاستهایی میتواند روابط تجاری را متشنج کند.تحلیلگران معتقدند این تصمیم در کوتاهمدت از خودروسازان داخلی حمایت میکند، اما در بلندمدت ممکن است با افزایش هزینهها و کاهش رقابتپذیری، فشار تازهای بر صنعت خودرو آمریکا وارد کند.
منبع: دنیای اقتصاد