• گروه مطلب:
  • کد مطلب:71383
  • زمان انتشار:شنبه 4 مرداد 1404-8:17
بازدهی خودرو در تیرماه؛

بررسی دنیای اقتصاد از قیمت ۱۰ خودروی داخلی در بازه زمانی ۲۰ خرداد ماه و پیش از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل تا روز پایانی تیرماه نشان می‌دهد که این خودروها به‌طور میانگین با رشد اندک ۲.۴ درصدی مواجه بوده‌‌‌اند.
سکوت خودرو در هیاهوی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

بدین‌ترتیب هرچند نرخ ارز همواره به عنوان محرک بازار شناخته می‌شود اما طی یک‌‌‌سال گذشته اثرپذیری خودرو از این عنصر کلیدی کاسته شده است. با این حال، با شروع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و افزایش بازدهی بازارهای موازی متاثر از رشد ناگهانی دلار، انتظار می‌‌‌رفت قیمت‌‌‌ها در بازار خودرو نیز تکانی بخورد، اما بررسی دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که رشد قیمت ۱۰ خودروی بررسی شده تنها به میزان ۲.۴ درصد بوده است. این میزان رشد هم بیشتر متاثر از قیمت «شاهین دنده‌‌‌ای» بوده که بهای آن در این دوره از ۹۱۰ میلیون تومان به ۹۸۰ میلیون تومان معادل ۷.۶ درصد افزایش یافت. همچنین، در میان سایر خودروها، سه خودرو با افت قیمت و مابقی رشد ناچیزی را تجربه کردند. 

بنابراین رصد بهای خودروهای داخلی حکایت از این دارد که بازار خودروی ایران در مقایسه با قبل از شعله‌‌‌ور شدن آتش جنگ نوسان چندانی نداشته و حتی می‌توان گفت ثبات را نیز تجربه کرده است. 

در این گزارش تغییرات قیمتی ۱۰ خودرو داخلی در بازه زمانی ۲۰ خردادماه تا روز سی‌‌‌و‌‌‌یکم تیرماه زیر ذره‌‌‌بین قرار گرفته است.  بررسی قیمتی نشان می‌دهد که قیمت خودروها در بازه مورد بررسی، رشد محدود ۲.۴ درصدی را تجربه کردند. بیشترین رشد قیمت نیز متعلق به شاهین‌‌‌ دنده‌‌‌ای است که در حالی‌‌‌که قبل از آغاز تنش، ۹۱۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، در ۳۱ تیر ماه با افزایش ۷۰ میلیون تومانی معادل ۷.۶ درصد به ۹۸۰ میلیون تومان رسید.  دومین خودرویی که رشد را تجربه کرده، ری‌‌‌راست که قیمت آن از یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید. این یعنی ری را در مدت زمان بررسی شده، با افزایش ۹۰ میلیون تومانی معادل ۵.۵ درصد مواجه شده است.  سومین خودرویی که در این دوره، قیمت آن با رشد مواجه شده، خودروی سهند است. این خودرو که در ۲۰ خرداد ماه، ۵۸۵ میلیون تومان قیمت داشت، در پایان تیر ماه به ۶۱۰ میلیون تومان رسید؛ این یعنی رشد ۲۵ میلیونی و معادل ۴.۲ درصد. 

در بین ۱۰ خودروی بررسی‌‌‌شده در این گزارش، رکورددار افت قیمت مربوط به پژو ۲۰۷ معمولی است که در شرایطی که قیمت آن در بیستم خرداد ماه ۸۵۰ میلیون تومان بود، در روز پایانی تیرماه بهای آن به ۸۳۰ میلیون تومان رسید. این یعنی این خودرو در بازه زمانی بررسی‌‌‌شده، با کاهش ۲۰ میلیونی معادل ۲.۳ درصد مواجه شده است. دومین خودرویی که بهای آن در دوره بررسی‌‌‌شده، کاهش پیدا کرد، خودروی تارا اتومات بود که قیمت آن از یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسید که به معنای کاهش ۱.۶ درصدی است. 

سومین خودرویی هم که کاهش قیمت را تجربه کرد، رانا پلاس بود که بهای آن از ۷۹۰ به ۷۸۰ میلیون تومان رسید. کاهش قیمت این خودرو به میزان ۱۰ میلیون تومان معادل ۱.۲ درصد بود. 

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.