• گروه مطلب:
  • کد مطلب:71312
  • زمان انتشار:سه شنبه 24 تير 1404-9:10

در شرایطی که کشورهای غربی با وضع تعرفه‌‌‌های سنگین بر واردات خودروهای برقی چینی سعی در محافظت از صنایع خود دارند، نروژ با سیاست تعرفه صفر، به دروازه طلایی برندهای چینی برای ورود به بازار اروپا تبدیل شده است.
نروژ، دروازه طلایی خودروهای چینی

به گزارش خودرونامه به نقل از «ایسنا»، از ژانویه ۲۰۲۰ و هم‌‌‌زمان با تحویل نخستین دستگاه خودروی برقی MG در خاک نروژ، برندهای چینی با اتکا به قیمت‌‌‌گذاری رقابتی و فناوری روزآمد، موفق به کسب سهمی حدود ۱۰ درصدی از بازار خودروی این کشور شده‌‌‌اند.

به گزارش رویترز، داده‌‌‌های رسمی فدراسیون جاده‌‌‌ای نروژ (OFV) نشان می‌دهد که برندهایی چون BYD، XPeng و MG در ماه گذشته در میان ۲۰ برند پرفروش بازار خودروی نروژ قرار داشته‌‌‌اند.

در حالی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال افزایش تعرفه بر خودروهای برقی وارداتی از چین هستند، نروژ (که عضو اتحادیه اروپا نیست) اعلام کرده که چنین تعرفه‌‌‌ای را نه مرتبط می‌‌‌داند و نه مفید. این کشور شمال اروپا که به عنوان پیشروترین کشور جهان در پذیرش خودروهای برقی شناخته می‌شود، در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ حدود ۹۴ درصد از فروش خودروهای خود را به مدل‌‌‌های برقی اختصاص داده است.

کریستینا بو، دبیرکل انجمن خودروهای برقی نروژ (NEVA) با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۲۰ مدل از خودروهای برقی چینی در بازار نروژ حضور دارند، گفت: «برداشت مصرف‌‌‌کنندگان نروژی نسبت به برندهای چینی طی سال‌‌‌های اخیر تغییر کرده است. آنها اکنون این خودروها را هم از نظر کیفیت فناوری و هم از منظر قیمت، رقابتکی و قابل‌‌‌اعتماد می‌‌‌دانند.»

هرچند تسلا هنوز بازیگر اصلی بازار نروژ محسوب می‌شود و در ماه ژوئن به لطف فروش گسترده شاسی‌‌‌بلند مدل Y عنوان پرفروش‌‌‌ترین برند بازار را به خود اختصاص داده است، اما تحلیلگران معتقدند برندهای چینی به سرعت در حال نزدیک شدن به تسلا هستند.

فیلیپه مونوز، تحلیلگر شرکت JATO Dynamics می‌گوید: «نروژ در عمل به آزمایشگاه خودروهای برقی اروپا تبدیل شده و برندهای ناشناخته‌‌‌ای که قصد ورود به بازارهای بین‌المللی دارند، ابتدا از این کشور شروع می‌‌‌کنند. ورود به نروژ ساده‌‌‌تر است، نیازی به سرمایه‌‌‌گذاری سنگین ندارد و از آنجا که نروژ خود صنعت خودروی بومی ندارد، شرکت‌های خارجی راحت‌‌‌تر می‌توانند وارد بازار شوند.»

ریکو لومان، اقتصاددان ارشد حمل‌‌‌ونقل در ING Bank نیز در تحلیلی خاطرنشان کرده که «بر اساس نظرسنجی‌‌‌ها، رانندگان اروپایی از کیفیت خودروهای چینی رضایت دارند. این مساله تهدیدی جدی برای تسلا و برندهای سنتی اروپا در سال‌‌‌های آینده محسوب می‌شود.»

توسعه خودروهای مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه در غرب گفت: «اروپا در مسیر رقابت با چین، هنوز عقب است. اگرچه اندکی از عقب‌‌‌ماندگی خود را جبران کرده، اما برای جلب اعتماد طبقه متوسط، هنوز مدل‌‌‌های اقتصادی و رقابتی کافی عرضه نشده است.»
برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.