به گزارش خودرونامه به نقل از «ایسنا»، ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر عملیاتی استلانتیس در اروپا، در جریان کنفرانسی در شهر رم اعلام کرد این شرکت ممکن است تا پایان سالجاری میلادی ناچار به اتخاذ «تصمیمات سخت» شود، مگر آنکه تغییراتی جدی در چارچوبهای نظارتی اعمال شود. او خاطرنشان کرد که عدمتحقق اهداف تعیینشده برای کاهش انتشار گاز دیاکسید کربن، میتواند در بازهای دو تا سه ساله، هزینهای بالغ بر ۲.۵ میلیارد یورو (معادل ۲.۹۵ میلیارد دلار) برای این شرکت به همراه داشته باشد.
بر اساس مقررات جدید اتحادیه اروپا، خودروسازان موظفاند تا سال ۲۰۲۷به طور چشمگیری میزان انتشار گازهای گلخانهای ناشی از محصولات خود را کاهش دهند. این اهداف بخشی از تلاشهای این اتحادیه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و تحقق تعهدات اقلیمی بینالمللی است. با این حال، صنعت خودروی اروپا موفق شده با لابیگری، بازه زمانی بلندتری برای انطباق با این الزامات کسب کند؛ بازهای که شامل عملکرد شرکتها از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷نیز خواهد بود.
ایمپاراتو تاکید کرد که برای رعایت این اهداف، استلانتیس تنها دو گزینه دارد: یا باید فروش خودروهای برقی خود را دو برابر کند که از نظر او در شرایط فعلی «غیرممکن» است، یا باید تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را بهطور محسوسی کاهش دهد. هر دو گزینه، به گفته او، میتواند منجر به تعطیلی خطوط تولید و در نتیجه، تعطیلی برخی کارخانهها شود.
وی صریحا گفت: «یا باید بر تولید خودروهای برقی فشار بیاورم، یا تولید خودروهای احتراقی را متوقف کنم. نتیجه هر دو مسیر، تعطیلی کارخانهها خواهد بود.»
این هشدار در حالی صادر شده که بازار خودروهای برقی در اروپا با چالشهایی از جمله رقابت فشرده با برندهای چینی، کاهش تقاضای مصرفکنندگان و زیرساختهای ناکافی شارژ مواجه است. در چنین شرایطی، شرکتهایی مانند استلانتیس با فشار مضاعف از سوی قانونگذاران و بازار دستوپنجه نرم میکنند.