گرچه یکی از عللی که در حذف سامانه یکپارچه از آن یاد میشد، نزدیکی عرضه و تقاضا به یکدیگر و حذف بسیاری از خودروها از سیستم قرعهکشی بود؛ اما قرعهکشی ایرانخودرو به عنوان تنها خودروسازی که همچنان از این طریق عرضه خود را پیش میبرد، نشان داد وضعیت در مورد این خودروساز به هیچ عنوان حتی نزدیک به حل مشکل اختلاف میزان عرضه و تقاضا نیست. مطابق آمار منتشرشده از قرعهکشی ایرانخودرو که روز گذشته انجام شد، چهارمیلیون و سه هزار و ۱۷۸ نفر ثبتنام کردهاند، در حالی که در این مرحله تنها ۲۵هزار و ۲۰۰ خودرو عرضه شده است. در طرح فروش ۹۰روزه ایرانخودرو در مجموع ۱۶هزار خودرو مربوط به پژو پارس سال، دنا پلاس توربو، دنا پلاس اتوماتیک توربو و سورن پلاس بوده است. در طرح پیشفروش ۵ محصول ایرانخودرو نیز در مجموع ۱۱هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو عرضه شده که در آن دنا پلاس توربو، دنا پلاس اتوماتیک توربو، تارا اتوماتیک، تارا دستی و رانا پلاس به فروش رسیده است.
عمیقترین فاصله بین میزان عرضه و تقاضا در این دوره مربوط به پژوپارس بود که دومیلیون و ۸۲۲هزار و ۷۳ نفر از متقاضیان را به خود اختصاص داده بود درحالیکه تعداد پژو پارس عرضهشده تنها ۱۰هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. به عبارت دیگر حدود ۷۰درصد از متقاضیان این دوره از قرعهکشی تخصیص خودروی ایرانخودرو، خواستار دریافت خودروی پژو پارس بودهاند که ۴۰درصد از خودروهای عرضهشده را به خود اختصاص داده بود و از هر ۲۷۱ نفری که متقاضی این خودرو هستند یک نفر موفق به خرید آن میشود. شاید بتوان علت اصلی این امر را در عدم عرضه پژو ۲۰۶ به عنوان خودروی دیگر پرطرفدار در قرعهکشیها در این مرحله دانست. دو خودرویی که به سبب دارا بودن بیشترین اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار و سوددهی بیشتر، متقاضایان زیادی در قرعهکشیهای خودرو داشتهاند.
منبع: دنیای اقتصاد