به گزارش خودرونامه، آرش محبی نژاد افزود: کشور در تنگنای ارزی قرار دارد و از ابتدای امسال تاکنون ارز نیمایی به قطعهسازان تخصیص نیافته است.
وی بیان داشت: به ویژه اکنون که در شرایط تحریم به سر می بریم، حجم زیادی از ارز وجود دارد که افراد نمیتوانند منشا مشخص آن را ارائه کنند.
محبی نژاد با بیان اینکه بانک مرکزی همواره تاکید ویژهای روی مشخص بودن منشا ارزها داشته، تاکید کرد:این در حالی است که با این سیاست، برای تحریم کنندگان نیز منشا ارزها مشخص می شود و دیگر نمیتوان به دور زدن تحریمها ادامه داد.
این مقام صنفی در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از گزینه واردات بدون انتقال ارز برای قطعهسازان وجود دارد ، خاطرنشان کرد: بیشترین حجم گردش اقتصادی و تولید ارزش افزوده در کشور مربوط به صنعت خودرو است و اگر غیر از این باشد و تامین ارز برای این صنعت انجام نشود، نمیتوان به شعار "جهش تولید" جامعه عمل پوشانید.
وی گفت: با توجه به برنامه امسال خودروسازان برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، ارز مورد نیاز این صنعت حدود سه میلیارد دلاری میشود که شامل قطعهسازان و خودروسازان است. محبی نژاد بیان داشت: با تداوم نهضت داخلی سازی، امید می رود هر روز شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو باشیم و پیشبینی میشود این نیاز تا پایان امسال به کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. وی گفت: اکنون میز نخست داخلی سازی در صنعت خودرو به سرانجام رسیده و به نظر می رسد با اجرایی شدن کامل میز های ۲ ، سه و چهار، افزایش داخلی سازی ها و کاهش ارزبری در این صنایع را شاهد باشیم.
منبع:ایرنا