از دیروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، براساس مصوبه شورای شهر تهران و با تایید فرمانداری، ۲۸درصد قیمت بلیت مترو، ۲۶درصد نرخ بلیت اتوبوس و ۴۵درصد کرایه تاکسی افزایش مییابد و البته یارانهها هم در این بخش لحاظ شده است. شورای شهر تهران هر ساله نرخ کرایه حملونقل عمومی را براساس نرخ تورم و بررسی شرایط افزایش میدهد.
در سالجاری حقوق کارگران حدود ۳۵درصد رشد کرد و شورا هم «نرخ بلیت تکسفره مترو را از ۳۳۰۰ تومان به ۴۳۰۰ تومان رساند» و نرخ خطوط حومه برای «پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰درصدی یافت.» همچنین نرخ کرایه اتوبوس تندرو ۲۱درصد و اتوبوس عادی ۳۰درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. بنابراین بهطور رسمی کرایه وسایل حملونقل عمومی براساس تصویب دولت باید ۴۵درصد افزایش پیدا میکرد اما مسالهای که باعث شد بسیاری از رانندگان وسایلنقلیه عمومی بهخصوص تاکسیها و ماشینهای خطی با مسافران به بحثوجدل بپردازند افزایش کرایهها بدون در نظر گرفتن درصد اعلامی دولت بود.
اکثر نرخها اگر محاسبه میشد به جای افزایش ۴۵درصدی با افزایش ۶۰درصدی همراه بوده است. همین موضوع واکنش شهروندان را برانگیخته است. یکی از رانندگان تاکسی در پاسخ به اعتراض مسافران دلیل این افزایش غیراصولی را رند کردن کرایهها به خاطر نبود پول خرد عنوان میکند و میگوید: «اگر قرار باشد ۴۵درصد رسمی را افزایش دهیم قطعا به مبلغی میرسیم که نیاز به پول خرد داریم و این روزها پیدا کردن پول خرد معضل بزرگی برای رانندگان است. به عنوان مثال هر ۱۰۰هزار تومان پول خرد را باید ۱۲۰هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنیم.»
او میافزاید: «اگر هم به مسافر بگوییم پول خرد نداریم داد و بیداد راه میاندازد. مساله اینجاست که مردم همه جور افزایش قیمتی را به جان میخرند اما وقتی پای کرایه تاکسی به میان آید همه چرتکه درمیآورند و حساب و کتاب میکنند.»
افزایش کرایهها دو بار اتفاق میافتد
یکی از مسافران در اعتراض به افزایش قیمت کرایهها به تجارتنیوز گفته بود: «مساله اینجاست که اسفندماه رانندگان تاکسی و خطیها قیمت کرایههایشان را کاملا به صورت سلیقهای افزایش میدهند و بعد از اینکه نرخ جدید از سوی دولت اعلام میشود هم یک بار دیگر کرایهها افزایش پیدا میکند، به این ترتیب ما در طول ۲ ماه با ۲بار افزایش کرایه حملونقل عمومی مواجه میشویم.» او ادامه میدهد: «قبل از عید کرایه سوار و پیاده شدن را رانندگان به ۱۰هزار تومان افزایش دادند و حالا از امروز این نرخ به ۱۵هزار تومان افزایش پیدا کرده است.»
این مسافر در پاسخ به حرف راننده تاکسی که میگوید همه جور تورم را میپذیرند جز کرایه حملونقل میگوید: «متاسفانه همین مساله باعث میشود درگیری لفظی بین رانندگان و مسافران پیش بیاید. اگر نظارت درست و دقیقی باشد و براساس قانون این افزایشها صورت بگیرد کسی دنبال ضایع کردن حقوق رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیست اما وقتی مساله سلیقهای میشود این بحثوجدلها را هم به دنبال دارد.»
مسافرکشها از هیچ قانونی پیروی نمیکنند
یکی دیگر از مسافران دراینباره میگوید: «متاسفانه مساله اینجاست که ماشینهای خطی و مسافرکشهایی که زیر نظر هیچ سازمانی نیستند در بالا رفتن سلیقهای قیمتهای حملونقل تاثیر بسزایی دارند. مثلا وقتی مسافر سوار این ماشینها میشود راننده هر قیمتی که دلش بخواهد برای مسیر تعیینشده از مسافر طلب میکند و البته که هیچ مرجعی هم برای اعتراض و پیگیری وضعیت وجود ندارد.»
او میافزاید: «در ساعاتی که ترافیک شهری بیشتر است به خصوص صبحها که مردم برای رفتن به سر کار عجله دارند و همینطور بعدازظهرها فرصت خوبی برای این افراد است که به میزان دلخواه کرایهها را افزایش دهند. بالاخره باید نظارت درستی بر این وضعیت صورت بگیرد تا هم از جدالهای لفظی بین رانندگان و مسافران کاسته شود و هم اینکه مردم بدانند افزایش نرخها زیر نظر دولت است و هر کسی نمیتواند به هر میزان که میخواهد از مسافر کرایه دریافت کند.»
افزایش هزینههای حملونقل اصولی نیست
یکی دیگر از رانندگان تاکسی شاغل در خط سیدخندان–میرداماد نیز میگوید: «افزایش نرخ کرایهها بدون در نظر گرفتن هزینههای نگهداری ماشین یکی از مسائلی است که باعث میشود بسیاری از رانندگان به نرخهای مصوب پایبند نباشند. وقتی ما هر روز برای تعمیر ماشین و تعویض یک قطعه با نرخ جدید مواجه میشویم مجبوریم این هزینههای اضافی را با افزایش کرایهها جبران کنیم وگرنه ساعتها کار کردن در سرما و گرما برای تامین معیشت دیگر معنایی ندارد.»
او توضیح میدهد: «ما هم در این کشور زندگی میکنیم و با همین تورم هزینههای زندگیمان را تامین میکنیم اما متاسفانه برخی افراد فکر میکنند فقط آنها هستند که باید از همه چیز گلهمند باشند و دیگران در رفاه و سعادت کامل به سر میبرند. اگر شما به عنوان مسافر گوشت را مجبوری کیلویی ۸۰۰هزار تومان بخری، من راننده هم همین وضعیت را دارم و هیچ مزیت و برتریای برای من در نظر گرفته نشده است.»
اعتراض رانندگان تاکسی اینترنتی
رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی نیز در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یکسال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروههای مجازی رانندگان اسنپ منتشر میشود، خواستار اعتراض برای رسیدن به حق و حقوقشان بودند.
براساس اطلاعیهای که در گروههای این رانندگان در شبکههای اجتماعی منتشر شده آمده است: این رانندگان به دلیل عدم تخصیص سهمیه بنزین، دریافت مبالغ بالا تحت عنوان «حق کمیسیون» و همچنین، کرایههای ناچیز در شرایط شغلی و معیشتی بسیار دشواری قرار دارند. به گفته این معترضان، نرخ کرایه آنها براساس بنزین هزار و پانصد تومانی تعریف شده که در یکسال گذشته آن را دریافت نکردهاند و اما در مقابل، حق کمیسیون آنها به میزان ١۵ تا ٢٠درصد افزایش یافته است. رانندگان معترض مدعی هستند با کسر هزینهها، درآمد روزانه آنها به حدی کاهش یافته که قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند و شرکت اسنپ نیز با فروش اقلامی از قبیل روغن ماشین و قطعات خودرو با قیمتهای غیرواقعی و کیفیت پایین، در حال بهرهکشی از آنهاست. بسیاری از رانندهها نیز به حذف دکمه عجله دارم انتقاد داشتند.
حمایتی از رانندگان تاکسی نمیشود
حسن پورناظری عضو انجمن صدای تاکسیرانان تهران با اشاره به این موضوع به «جهانصنعت» گفت: سال گذشته نیز نرخ کرایه تاکسیها ۴۵درصد افزایش یافت اما تنها رانندگان تاکسیهای خطی موفق به دریافت این مبلغ از شهروندان شدند و رانندگان تاکسیهای گردشی و تلفنی از این افزایشی بینصیب ماندند.
وی افزود: ما مخالف افزایش نرخ کرایهها هستیم چون این رشد قیمتی مسافران ما را گرفته و این افزایش نرخ به جیب رانندگان تاکسیهای اینترنتی میرود. اگر خود را جای مسافران بگذاریم این افزایش نرخ سبب گرایش آنان به استفاده از تاکسیهای اینترنتی و سایر مدهای حملونقل شهری میشود بنابراین ضرر و زیان ما بیشتر از ۴۵درصدی است که برای نرخ کرایه تاکسی در سال جاری اعلام شده است. متاسفانه نرخ تاکسیهای تلفنی و گردشی را اسنپ و تپسی تعیین میکند و نرخ مصوب کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران پذیرفته نیست.
پورناظری بیان کرد: گرچه گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو شامل همه دارندگان خودرو میشود اما با توجه به میزان استهلاک تاکسیهای شهری، رانندگان تاکسی با هزینههای همیشگی تعویض روغن موتور و لاستیک و… آن هم با نوسانات لحظهای قیمت ارز روبهرو هستند این در شرایطی است که هیچ حمایتی از سوی نهادها و سازمانهای مربوطه صورت نمیگیرد و این هزینههای سرسام آور شرایط معیشتی رانندگان را با چالشهای جدی مواجه ساخته است. متاسفانه رانندگان تاکسی در زمینه خرید لاستیک نیز با توجه به سیستم موجود غالبا با مشکل مواجهند و هیچ فرقی میان آنها و مالکان خودروهای شخصی برای تامین لاستیک موردنیازشان وجود ندارد.
منبع: روزنامه جهان صنعت