• گروه مطلب:
  • کد مطلب:45112
  • زمان انتشار:سه شنبه 1 آذر 1401-8:25

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بر اساس آنچه اعلام شده ممنوعیت فقط برای واردات خودروهای فرانسوی بوده و امکان همکاری با آنها در خطوط تولید یا قطعات وجود دارد.
امکان همکاری در خودروسازی با فرانسوی‌ها

به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: ممنوعیت اعمال‌شده از یک زاویه می‌تواند برای صنعت خودروی ایران نتیجه مثبت داشته باشد. در‌صورتی‌که شرکت‌های فرانسوی احساس خطر کنند که بازار ایران را از دست می‌دهند قطعا امکان مذاکرات تازه برای همکاری در خطوط تولید مشترک چه در خودرو و چه در قطعات وجود خواهد داشت و آنها باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. وی با بیان اینکه کنار گذاشتن خودروهای فرانسوی در بحث واردات به معنی خالی شدن بازار نیست توضیح داد: آنچه در این زمینه بیشترین اهمیت را دارد عمل به برنامه اعلام‌شده از سوی نهادهای تصمیم‌گیر است. این‌که ما از سویی باید استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو را رعایت کنیم و از سویی دیگر خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰هزار یورو به کشور وارد کنیم قطعا نیاز به بررسی‌های جدی دارد. با توجه به این مقررات تعداد خودروهایی که امکان وارد شدن به ایران را دارند محدود می‌شوند؛ اما قطعا در بازار نمونه‌هایی برای ورود به کشور وجود خواهد داشت که البته فعالان در این بازار باید نظر نهایی را در رابطه با آنها ارائه کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به امکان ایجاد تغییرات جزئی در مقررات واردات خودرو بیان کرد: نظر شخصی من این است که می‌توان حداکثر حدود پنج درصد از سهم واردات را به خودروهایی با قیمت‌های بالاتر اختصاص داد، زیرا به‌هر‌حال در جامعه ما افرادی هستند که به دنبال خریدن خودروهای گران‌قیمت‌تر خواهند بود و در صورتی که نیاز آنها در این چارچوب پاسخ داده نشود باز هم فشاری تازه به خودروسازان داخلی وارد می‌شود. نجفی‌منش با اشاره به لزوم توجه به فناوری‌های داخلی و ارتقای آنها تاکید کرد: موضوعی که برای صنعت خودروی ما اهمیت زیادی خواهد داشت استفاده از فرصت واردات برای انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های خارجی در خطوط داخلی است. در این صورت می‌توان انتظار داشت در کنار واردات خودرو شرایط برای ارتقای صنعت خودروسازی کشور نیز فراهم شود.

وی افزود: این همکاری‌ها می‌تواند برای مشتریان این خودروهای وارداتی نیز شرایط بهتری را فراهم کند، زیرا موضوعاتی مانند قطعات یدکی یا خدمات پس از فروش اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که فکری به حال آن نشود خریداران این خودروها در آینده با چالش مواجه خواهند شد. هفته گذشته بود که وزارت صمت اعلام کرد ورود خودروهای فرانسوی به کشور ممنوع است و این وزارتخانه تمرکز خود را روی واردات از دیگر کشورها از جمله، چین، ژاپن و کره جنوبی گذاشته است. طبق آنچه سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، خودروهای فرانسوی فعلا امکان ورود به بازار ایران را ندارند، زیرا رنو و پژوسیتروئن از سابقه خوبی در دوران تحریم‌ برخوردار نیستند و با وجود تعریف پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، به‌راحتی از کشور خارج شده‌اند.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.