به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفیمنش اظهار کرد: ممنوعیت اعمالشده از یک زاویه میتواند برای صنعت خودروی ایران نتیجه مثبت داشته باشد. درصورتیکه شرکتهای فرانسوی احساس خطر کنند که بازار ایران را از دست میدهند قطعا امکان مذاکرات تازه برای همکاری در خطوط تولید مشترک چه در خودرو و چه در قطعات وجود خواهد داشت و آنها باید در این زمینه تصمیمگیری کنند. وی با بیان اینکه کنار گذاشتن خودروهای فرانسوی در بحث واردات به معنی خالی شدن بازار نیست توضیح داد: آنچه در این زمینه بیشترین اهمیت را دارد عمل به برنامه اعلامشده از سوی نهادهای تصمیمگیر است. اینکه ما از سویی باید استانداردهای ۸۵گانه خودرو را رعایت کنیم و از سویی دیگر خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰هزار یورو به کشور وارد کنیم قطعا نیاز به بررسیهای جدی دارد. با توجه به این مقررات تعداد خودروهایی که امکان وارد شدن به ایران را دارند محدود میشوند؛ اما قطعا در بازار نمونههایی برای ورود به کشور وجود خواهد داشت که البته فعالان در این بازار باید نظر نهایی را در رابطه با آنها ارائه کنند.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به امکان ایجاد تغییرات جزئی در مقررات واردات خودرو بیان کرد: نظر شخصی من این است که میتوان حداکثر حدود پنج درصد از سهم واردات را به خودروهایی با قیمتهای بالاتر اختصاص داد، زیرا بههرحال در جامعه ما افرادی هستند که به دنبال خریدن خودروهای گرانقیمتتر خواهند بود و در صورتی که نیاز آنها در این چارچوب پاسخ داده نشود باز هم فشاری تازه به خودروسازان داخلی وارد میشود. نجفیمنش با اشاره به لزوم توجه به فناوریهای داخلی و ارتقای آنها تاکید کرد: موضوعی که برای صنعت خودروی ما اهمیت زیادی خواهد داشت استفاده از فرصت واردات برای انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکتهای خارجی در خطوط داخلی است. در این صورت میتوان انتظار داشت در کنار واردات خودرو شرایط برای ارتقای صنعت خودروسازی کشور نیز فراهم شود.