به این ترتیب در حالی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از افزایش موجودی انبار خود در پایان سال ۱۴۰۰ خبر میدهند که اطلاعات منتشر شده در گزارش دی ماه پژوهشکده پولی و بانکی در ارتباط با موجودی انبار خودروسازان از بهبود روند ترخیص در اولین ماه فصل زمستان نسبت به آذرماه حکایت دارد. اما بهرغم گزارش اخیر بازوی پژوهشی بانک مرکزی مبنی بر بهبود وضعیت ترخیص خودرو از پارکینگها در اولین ماه از فصل زمستان، خودروسازان پیشبینی کردهاند که تا پایان سالجاری همچنان ۱۳۶هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی ناقص در پارکینگهای خود خواهند داشت. اطلاعات منتشر شده توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در سایت کدال نشان میدهد آنها در پایان آذرماه سالجاری در مجموع حدود ۱۳۴هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات تولیدی خود را در پارکینگها دپو و آنها را تجاری نکردهاند. به این ترتیب همانطور که عنوان شد برآورد آنها در ارتباط با محصولات انباری در پایان سالجاری از دپوی بیش از ۱۳۶هزار و ۱۰۰ دستگاهی حکایت دارد. اما چرا پیشبینی خودروسازان از رشد موجودی انبار آنها در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته و همچنین آمار ۹ ماهه امسال خبر میدهد؟
به نظر میرسد شرکتهای خودروساز بهرغم برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی سیاستگذار خودرویی برای کاهش تعداد خودروهای انباری همچنان با دیده تردید به این مساله مینگرند و این تردید در برآوردهای آنها که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده به خوبی نمایان است.
مساله تامین منابع مالی موردنیاز نیز از دغدغههای همیشگی خودروسازان است. نبود منابع مالی کافی در شرکتهای خودروساز علاوه بر اینکه تولید و عرضه را در این شرکتها با چالش همراه میکند سبب میشود خودروسازان در پرداخت بدهی خود به شرکتهای قطعهساز نیز با چالش روبهرو شوند. عدمتزریق بهموقع نقدینگی به قطعهسازان مانع تامین به موقع قطعات در خطوط تولید شرکتهای خودروساز شده است. این سه چالش سبب شده خودروسازان پیشبینی مثبتی در ارتباط با ترخیص محصولات انباری در پایان سالجاری نداشته نباشند.
منبع: دنیای اقتصاد