طبق این آمار، تولید خودرو در جهان طی نیمه نخست سال 2019، بیش از 46 میلیون دستگاه بوده، با این حال در مدت مشابه 2020، افتی تقریبا 15 میلیون دستگاهی معادل حدودا 33 درصدی را تجربه کرده است. در نیمه نخست سال میلادی گذشته، خبری از ویروس چموش و وحشی کرونا نبود، بنابراین خودروسازان با توجه به تقاضای عادی موجود در بازار، به تولید معمول خود مشغول بودند. این در حالی بود که از اوایل سال 2020، کرونا به تدریج سرتاسر دنیا را در نوردید و تبدیل به بحرانی جهانی شد. کرونا متولد چین بود و اگرچه اوایل شیوع، پایش به دیگر کشورها چندان باز نشد، اما از همان دوران ابتدایی آغاز پاندمی (در چین)، به تدریج اثرات خود را در صنعت خودرو نشان داد. ازآنجاکه چین میزبان بسیاری از خودروسازان جهان است، شیوع کرونا در آن، اولیه ضربه هایش را به صنعت خودرو زد و سبب تعطیلی خطوط تولید خودرو و قطعه در این کشور شد. این اتفاق، تولید خودرو در جهان را تحت تاثیر قرار داد و اولین نشانه های افت جهانی تیراژ نمایان شد، چه آنکه بسیاری از خودروسازان با کمبود قطعه (قطعاتی که از چین تامین می شدند) مواجه و به ناچار، تولید را پایین آوردند. در ادامه اما کرونا از چین به دیگر کشورها نیز صادر شد تا روند تعطیلی خطوط تولید خودرو و قطعه، وسیع تر و گسترده تر شود. بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان در راستای قطع زنجیره ابتلای کرونا، خطوط تولید خود را موقتا تعطیل کرده یا ساعات کاری را کاهش داده و حضور کارگران را محدود کردند. از آن سو میل به خرید خودرو در سطح جهان نیز کاهش یافت، تا خودروسازی دنیا از ناحیه تقاضا نیز آسیب ببیند. تمامی این اتفاقات سبب شدند روند تولید قطعه و خودرو نزولی و صنعت خودرو زیانی بزرگ را ثبت کند، زیانی که جبران آن زمان بر خواهد بود. طی حدودا 9 ماهی که از آغاز همه گیری کرونا می گذرد، کارگران و کارکنان زیادی در سطح دنیا کار خود را از دست دادند، زیرا به دلیل ریزش تولید و فروش شرکت های خودروساز و قطعه ساز، درآمد آنها افت کرد و مجبور به تعدیل شدند. حالا با توجه به خبرهای خوشی که در مورد ساخت واکسن کرونا و آغاز عرضه جهانی آن در اوایل سال 2021 میلادی منتشر شده، علاوه بر مردم جهان، خودروسازان نیز به خروج از بحران امیدوار شده اند. با آغاز سراسری واکسیناسیون جهانی علیه کرونا، تقاضای جهانی خرید خودرو به تدریج به روال عادی پیش از شیوع این ویروس باز خواهد گشت و توان تولید خودروسازان و قطعه سازان نیز تقویت خواهد شد. نتیجه این اتفاقات، بازگشت تولید جهانی خودرو به روال عادی است، هرچند البته احیای تولید و تقاضای از دست رفته در دوران کرونا، زمان خواهد برد.