به گزارش خودرونامه، احمد نعمتبخش اظهار کرد: قانون هوای پاک در دوران برجام و وقتی مسائل خوشبینانه تصور میشد، به تصویب رسید و قرار بود طبق آن، از ابتدای سال ۱۳۹۸، استاندارد خودروها را به یورو ۵ ارتقا دهیم، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، قرار شد اجرای آن تعلیق شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه سوخت یورو ۵ عرضه سراسری نشد و اجرای استاندارد یورو ۵ نیز نیازمند تکنولوژیهای جدید به ویژه برای خودروهای اتوماتیک است و ما فاقد آنها هستیم، دولت مصوب کرد اجرای آن از ابتدای فروردین ماه سال ۹۹ باشد؛ اخیرا نیز مکاتباتی با وزارت صمت داشتهایم که در این یک سال نه تنها هیچ تسهیلاتی فراهم نشده، بلکه تحریمها نیز شدیدتر هم شدهاند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: ذرات معلق عامل اصلی ۸۶ درصد روزهایی هستند که سطح آلایندگیها در هوا زیاد است که عمدتا توسط اتوبوسها، کامیون و موتورسیکلتها تولید شده و ربط چندانی به خودروهای سواری ندارد. وی ادامه داد:علاوه بر این، فلزات گرانبهایی که در کاتالیست خودروهای یورو ۵ استفاده میشود، نسبت به خودروهای یورو۴ بسیار گرانتر شده است. به طور مثال قیمت یک کاتالیست موتور TU5 ایرانخودرو در سال ۹۵، ۲۰۰ هزار تومان بوده و حالا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
وی گفت: سوخت مناسب برای خودروهای یورو5 نیز فراهم نیست و این موضوع سبب می شود موتور آسیب ببیند؛ در همه جای دنیا این موضوع که هر زمان قرار است ارتقا آلایندگی خودروها صورت گیرد، ابتدا باید به دنبال تولید و توزیع سوخت مناسب آن رفت، پذیرفته شده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: با گران شدن مواد اولیه مورد استفاده در کاتالیستها و باتوجه به اینکه قیمت خودروها دستوری تعیین می شود، چطور میتوانیم ارتقای استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ داشته باشیم؟ این را هم فراموش نکنید که با اجرای استاندارد یورو5، بین دو تا چهار میلیون تومان به قیمت خودروها اضافه خواهد شد. نعمت بخش گفت: از دولت محترم میخواهیم مصوبه ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها را تا شش ماه پس از رفع تحریمها تمدید کنند؛ در غیر این صورت از ابتدای سال آینده، ۹۰ درصد خودروهای سواری شماره گذاری نخواهند شد و این موضوع وضع متلاطم بازار فعلی را آشفتهتر خواهد کرد.
منبع: ایسنا
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست