جمعه 31 فروردين 1403-13:29 شمسی /4/19/2024 1:29:31 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8326
  • زمان انتشار:دوشنبه 12 اسفند 1398-14:48
خودروسازان و قطعه سازان تولید را متوقف نکردند

در حالی که به گفته مسوولان وزارت بهداشت، این هفته و احتمالا هفته بعد، پیک ویروس کرونا در کشوراست، خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان بدون وقفه به فعالیت خود ادامه می دهند. این موضوع با توجه به سرعت انتشار بالای کرونا می تواند سلامتی و حتی جان کارکنان و کارگران را به خطر بیندازد.
تولید مهم تر از کرونا؟

با وجود ابعاد گسترده شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی بسیاری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی و همچنین مدارس و دانشگاه و کاهش ساعات اداری، صنایع خودرو و قطعه کشور بدون توقف در حال تولید هستند. این موضوع با توجه به شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو از یک سو و اپیدمی کرونا از سوی دیگر، از دو جهت مثبت و منفی می تواند بررسی شود.

اواخر سال 2019 میلادی بود که خبرهایی مبنی بر شیوع ویروسی ناشناخته و خطرناک در شهر ووهان چین منتشر شد. با توجه به سرعت انتشار بالای این ویروس و همچنین مرگبار بودن آن در برخی موارد ابتلا، کرونا در صدر اخبار جهان قرار گرفت و هرچه گذشت، جهانیان بیشتر با آن درگیر شدند. ووهان که به عنوان یکی از پایگاه های اصلی صنعت خودرو چین به شمار می رود و بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان دنیا در آن صاحب سایت هستند، رفته رفته و با گسترش ابعاد ویروس کرونا، با تعطیلی خطوط تولید مواجه شد. بر این اساس، خودروسازان و قطعه سازان زیادی از بیم آنکه کارکنان و کارگران شان گرفتار کرونا نشوند، تصمیم به توقف موقت فعالیت در خطوط تولید متمرکز در ووهان و سایر شهرهای در معرض خطر گرفتند. شرایط به شکلی پیش رفت که به دلیل کمبود قطعات (ارسالی از چین)، برخی خودروسازان در خارج از خاک چین نیز با افت و حتی توقف تولید مواجه شدند. اگرچه تعطیلی موقت برخی خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان در چین، تبعات ناخوشایندی در عرصه تولید داشت، با این حال جلوگیری از شیوع کرونا و سلامتی نیروی انسانی و شهروندان، در اولویت قرار گرفت.

در ایران اما با وجود شیوع کرونا که اتفاقا مناطق پایلوت تولید خودرو و قطعه را نیز گرفتار کرد، هیچ اقدامی در راستای تعطیلی موقت انجام نشد. هرچند خودروسازان اعلام کردند در راستای پیشگیری از کرونا در بین نیروی انسانی خود، اقداماتی مانند ضد عفونی کردن خطوط تولید و تست گرفتن از کارکنان و کارگران را انجام داده اند، با این حال به نظر می رسد تعطیلی موقت راهکار بهتر و مطمئن تری برای در امان ماندن صنایع خودرو و قطعه کشور از کرونا بود و هست.

طبق شنیده ها و در خبری تایید نشده، اخیرا سه نفر از کارگران یکی از خودروسازان بزرگ کشور مشکوک به کرونا بوده و با آمبولانس به بیمارستان انتقال داده شده اند. اگر این خبر صحت داشته باشد، زنگ خطری است برای شیوع کرونا در خطوط تولید. حتی اگر این خبر را نیز کذب فرض کنیم، باز هم تداوم فعالیت خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان به ویژه در تهران، قزوین، تبریز، اصفهان و مناطق شمالی کشور که جزو نقاط درگیر با کرونا هستند، منطقی به نظر نمی رسد. در برخی خطوط تولید (مانند خط رنگ) سیستم تنفسی کارکنان به طور طبیعی با مشکلاتی مواجه می شود، که این موضوع می تواند آنها را در گروه پرخطر ابتلا به کرونا قرار دهد. بنابراین انتظار می رود حداقل برای این بخش از کارگران تمهیداتی ویژه در نظر گرفته شود تا حتی الامکان از ابتلا به کرونا در امان بمانند.

درست است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، تولید از اهمیت فوق العاده برخوردار است و مشتریان زیادی در انتظار دریافت خودروهای ثبت نامی شان به سر می برند، با این حال سلامت نیروی انسانی صنایع خودرو و قطعه کشور و البته سایر شهروندان، در درجه نخست اهمیت قرار دارد و اوجب واجبات است. با این حال، تا به امروز هیچ خودروساز و قطعه سازی رسما خبر از توقف موقت فعالیت (حتی برای چند روز) نداده، آن هم در شرایطی که گفته شده هفته جاری و احتمالا هفته بعد، پیک کرونا در کشور است. هرچه هست، به نظر می رسد برای وزارت صنعت،معدن و تجارت و شاید هم خودروسازان و قطعه سازان، فعلا تولید از هر مسئله دیگری مهم تر است، که اگر این طور باشد، انتظار می رود حداقل الزامات سختگیرانه ای در ورود و خروج نیروی انسانی و همچنین مسائل بهداشتی، لحاظ شود.      


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین