جمعه 10 فروردين 1403-5:0 شمسی /3/29/2024 5:00:29 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8168
  • زمان انتشار:دوشنبه 21 بهمن 1398-10:22
درباره اداره صنعت خودرو توسط قطعه سازان

وزیر صنعت،معدن و تجارت معتقد است قطعه سازان از اهلیت لازم برای خرید باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا برخوردارند و می توانند یکی از گزینه های جدی خرید این سهام باشند. این در حالی است که تردیدهایی جدی درباره اداره صنعت خودرو توسط قطعه سازها وجود دارد.
کل اگر طبیب بودی...

با تایید وزیر صنعت،معدن و تجارت، حالا قطعه سازان جدی ترین گزینه داخلی برای خرید باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا هستند، قطعه سازانی که تردیدهایی جدی درباره سهامداری شان در صنعت خودرو وجود دارد. چندی پیش خبرهایی مبنی بر تشکیل کنسرسیومی از سوی قطعه سازان برای خرید سهام دولتی ایران خودرو و سایپا منتشر و عنوان شد که رضا رحمانی وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز آن را تایید کرده است. وزارت صمت واکنشی به این خبر نشان نداد، اما کمی بعد رحمانی تلویحا آمادگی قطعه سازان برای خرید سهام دولتی ایران خودرو و سایپا را تایید کرد. وی گفت که قطعه سازان در صنعت خودرو فعال هستند و ضمن آنکه اهلیت خرید باقیمانده سهام دولت در خودروسازی را دارند، یکی از گزینه های جدی برای خرید این سهام هستند.

با توجه به اظهارات وزیر صمت، به نوعی مشخص می شود قطعه سازان توانسته اند تاییدیه وی را برای حضور در "مزایده بزرگ" دریافت کنند. طبق وعده وزیر صمت، باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا تا پایان سال 99 واگذار خواهد شد و از همین حالا مشخص است که قطعه سازها و کنسرسیومی که تشکیل داده اند، جدی ترین گزینه داخلی برای بردن این مزایده خواهند بود.

اگرچه در حال حاضر نیز بخشی از سهام خودروسازان در اختیار قطعه سازها قرار دارد، اما در صورت واگذاری باقیمانده سهام دولت در خودروسازی به آنها، افسار دو خودروساز بزرگ کشور عملا به دست اهالی قطعه سازی خواهد افتاد. این اتفاق هرچند ممکن است مزایایی نیز به دنبال داشته باشد (از جمله اینکه قطعه سازان با خودروسازی و چالش هایش آشنایی دارند و به زیرساخت ها مجهز هستند)، با این حال معایب آن به نظر بیشتر می آیند.

اصلی ترین تردید درباره اداره خودروسازی توسط قطعه سازان، به عملکرد آنها در حوزه کاری خودشان مربوط می شود. صنعت قطعه ایران از قدیمی بودن ماشین آلات، ضعف سرمایه گذاری و آموزش و به دور ماندن از دانش فنی روز رنج می برد و اصلا یکی از دلایل اصلی و شاید اصلی ترین علت کیفیت نامناسب خودروها، همین ضعف قطعه سازی است. قطعه سازانی که در کار خود وا مانده اند، چطور می خواهند صنعتی به بزرگی خودرو را اداره کنند؟ ادعای قطعه سازان برای اداره صنعت خودرو، ذهن را یاد آن ضرب المثل معروف "کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی) می اندازد، چه آنکه آنها اگر مدیریت قابل قبولی داشتند، صنعت قطعه امروز شرایط بهتری را به خود می دید. ممکن است قطعه سازان بگویند سیاست های دولت و خودروسازان مانع رشد آنها شده، که البته به نوبه خود ادعای نادرستی نیست، اما این را که خود نیز کاهلی کرده و در رخ دادن این اوضاع نابسامان تقصیر دارند، نمی توان منکر شد.

از طرفی، به فرض آنکه قطعه سازان از قدرت لازم برای اداره خودروسازی برخوردار باشند، با انحصار رخ داده چه باید کرد؟ همین حالا که بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا در دست قطعه سازان است، صحبت از انحصار به میان می آید و طبعا با واگذاری باقیمانده سهام دولتی خودروسازان به آنها، حلقه این انحصار تنگ تر خواهد شد. قطعه سازان ثابت کرده اند در انحصارطلبی دست کمی از خودروسازها ندارند و هیچ بعید نیست با واگذاری سهام دولتی صنعت خودرو به آنها، رقابت در بازار خودرو کشور کماکان در حاشیه بماند.

آیا بهتر نیست قطعه سازان سرشان به کار اصلی و تخصص خود گرم باشد و پا در کفش خودروسازی نکنند؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین