حمیدرضا بهداد: به گزارش خبرنگار خودرونامه، سایپا و پارسخودرو دو ماه ابتدایی امسال را با افت تولید پشت سر گذاشتهاند، اتفاقی که به خودی خود منفی است، اما نباید از پشت صحنه آن نیز غافل شد.
هرچند کاهش تولید در این دو خودروساز می تواند با عواملی مانند کمبود قطعات نیز در ارتباط باشد، اما به نظر میرسد زیاندهی محصولات به دلیل قیمتگذاری دستوری و فریز حدودا شش ماهه قیمت نیز عامل مهم دیگری است که مدیران سایپا را از رشد و حتی حفظ تولید منصرف کرده است.
مساله ساده است؛ سایپا مانند دیگر خودروساز بزرگ کشور –ایران خودرو- می گوید قیمت محصولاتش متناسب با هزینههای تولید بالا نرفته، به همین دلیل، تولید زیان می دهد. طبعا وقتی تولید محصولی زیان ده باشد، هرچه تیراژ آن بالا رود، زیان حاصله نیز بیشتر می شود. البته تردیدی نیست که تیراژ بالا، کاهش هزینه های سربار را در پی دارد، اما این کاهش وقتی خود را نشان می دهد که اصل تولید زیانده نباشد.
آخرین باری که وزارت صمت مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد، اواخر آبان پارسال بود. از آن تاریخ تا به امروز، هزینه های تولید خودروسازان به واسطه مواردی مانند رشد قیمت مواد اولیه، ارز و دستمزد، بالا رفته، اما قیمت کارخانهای خودروها تغییر رسمی نداشته است.
به گفته خودروسازان، این مساله سبب ناترازی بین تولید و قیمت رسمی محصولات شده و آنها را زیانده کرده است. در این بین، ایرانخودرو به دلیل مدیریت خصوصی، فروش محصولات خود را تا زمان تعیین تکلیف قیمت –افزایش قیمت- متوقف کرده است. سایپا اما فعلا توان چنین اقدامی را ندارد و نمی تواند فروش را متوقف کند. از همین رو به نظر میرسد بالا نبردن تولید در سایپا و زیرمجموعهاش، با توجه به فریز قیمت و زیاندهی و از این زاویه که تولید بیشتر، مساوی زیان بالاتر است، چندان هم غیر منطقی نیست.