دوشنبه 5 خرداد 1404-1:31 شمسی /5/26/2025 1:31:36 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:70007
  • زمان انتشار:يکشنبه 28 ارديبهشت 1404-14:18
عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان:

حسین بحرینیان، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، با انتقاد از عدم به‌روزرسانی قیمت خودرو گفت: این موضوع دیگر کاملاً بدیهی است. وقتی خودروساز در زیان باشد، نه می‌تواند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند و نه امکان به‌روزرسانی قیمت قطعات وجود دارد. این مسائل آن‌قدر روشن است که دیگر نیاز به اعلام ندارد؛ حتی یک نگهبان در درِ کارخانه هم می‌فهمد مشکل از کجاست.
فریز  قیمت به زیان خودروسازی و مشتریان است

به گزارش خودرونامه، وی با اشاره به افزایش بهای نهاده‌های تولید گفت: افزایش نرخ ارز و انتقال نرخ گمرکی به نرخ تالار مبادله‌ای باعث شده قیمت تمام‌شده قطعات به‌شدت بالا برود. مگر می‌شود دستمزدها، هزینه مواد اولیه و نهادهای تولید افزایش پیدا نکند؟ در چنین شرایطی، عدم تغییر قیمت خودرو منطقی نیست.

بحرینیان همچنین با انتقاد از نقش شورای رقابت در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو افزود: واقعاً شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو چه نقشی دارد؟ اگر قرار است با استناد به انحصار قیمت‌گذاری انجام شود، اول باید بپرسیم چه انحصاری وجود دارد؟ امروز در بازار خودرو، هم تولیدکننده داخلی متنوع داریم و هم واردکنندگان متعدد با خودروهای گوناگون، دیگر از انحصار خبری نیست.

وی تصریح کرد: ما هیچ اطلاعی از فرآیند قیمت‌گذاری نداریم. اگر قرار است بر اساس هزینه تولید و درصدی سود، قیمت نهایی تعیین شود، آیا این کار به درستی انجام می‌شود یا نه؟ معلوم نیست.

وی می گوید: به نظر می‌رسد یک بازار رانتی طی دهه گذشته شکل گرفته که مبنای آن تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی بوده است.

این عضو انجمن قطعه‌سازان در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و تنوع تولیدکنندگان در بازار خودرو، وقت آن رسیده که شورای رقابت از مدل تصمیم‌گیری غیرشفاف و محدود خود فاصله بگیرد و اجازه دهد نظام عرضه و تقاضا، قیمت را مشخص کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین