چنانچه این دو اصل در هر طرح و پروژهای عینیت یافته و توأمان اجرایی شود، باعث ایجاد دگرگونیهای مثبت و پدیدآورنده ساختار سازنده خواهد بود.
در این نوشته؛ مدیریت در صنعت خودرو را در دو دوره متفاوت قبل و بعد از پیروزی انقلاباسلامی به اختصار مرور میکنیم.
پیشاز پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه ۴۰خورشیدی که آغاز شکلگیری صنعت خودرو در ایران است، سه شرکت خودروسازی در ایران تاسیس شد و آغاز بهکار کرد که اولی خودروهای کلاس بزرگ مانند کادیلاک سویل، بیوک B-۳ و B-۴ و نیز شورولت ناوا، دومی انواع مدل پیکان و سومی هم خودروهای کلاسکوچک رنو۵ و ژیان را مونتاژ و روانه بازار میکردند. صاحبان سه شرکت مذکور با بهرهگیری از مشاوران متخصص و آگاه و تدوین استراتژی جهت دستیابی به توسعه و خودروسازشدن کشور، روزگار میگذراندند و با مشکلاتی که امروز در این صنعت عینیت دارد، بیگانه بودند. حتی از ابتدای دهه ٦٠ و بنا به ضرورتها و متاثر از اجرایی شدن بند «ب» قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، مسیر صحیح تا دو دههپیش هرچند کجدار و مریز پیشمیرفت و از مشکلات فعلی در این صنعت خبری نبود.
اما از اواسط دهه۸۰ خورشیدی بهدلیل سیاستگزاریهای نادرست و مدیریت ناکارآمد تاکنون انواع نَکبات و مشکلات در این صنعت مهم رخ نمود و هر روز بر آن افزوده شد تا بهوضعیت اسفبار امروز رسید که حتی تا ۲۰سال پیش هم تصور آن محال بود.
با عنایت به مفاهیم فوق و با توجه به اینکه اخبار و شایعات مربوط به تغییر مدیران ایرانخودرو و سایپا اینروزها بسیار داغ است و حتی گفته میشود حکم مدیرعامل جدید گروه صنعتی خودروسازی سایپا ازسوی کمیته انتصابات دولتی صادر شده، شایسته آن است که با بهرهگیری از تجارب گذشته و با پرهیز از بازیهای جناحی و یا رانتدهی به برخی، مدیران توانمندی که همهگونه شرایط احزار برای تصدیگری چنین مسئولیتی آنهم در این زمان حساس را دارند، برگزیده شوند تا شاید امید به بازگشتن ایرانخودرو و سایپا به دوران رونق چه از لحاظ افزایش تولید و چه از نظر ارتقای کیفیت و نوآوری افزایش یابد.
ازآنجاکه وزیر محترم صمت به رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد بسامان کردن صنعت خودرو اختیارات کافی داد و با عنایت به اینکه دکتر فرشاد مقیمی، سینهخیزرفته و گردوخاکخورده صنعت خودرو بوده و آگاهی بیشتری در مورد علل ناکامیابی این صنعت در سالهای اخیر دارد، در صورت اتخاذ تصمیمات درست و منطقی میتواند از عهده این مهم یعنی گزینش مدیران توانمند و مجرب برآید وگرنه دلسوزان این صنعت باید مرثیه کامل صنعت خودرو را که ابیاتی از آن در زیر میآید، پیوسته زیرلب زمزمه کنند:
در این صنعت که هـرجومرج باشد
کشـاورز جـای صـنعتگر نشسته
و یـا بـالنـده بـیدانــش و فـن
بـر آن مَسـند چو اسکندر نشسته
نه ایرانخودرو روحش در بدن ماند
و نـه سایپـا که مـحتضـر نشسته
درون گــــور لــرزد بانـی آن
چو میـراثش به خاکستر نشسته...
چو شد زنجیره تخـــریب کامـل
کنون بنــگر که نـوحهگر نشسته
حسین نظریان، رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه «دنیای خودرو»
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست