هرچند ساختار و استراتژی کشور بر برقیسازی است اما همچنان اسناد بالادستی و زیرساختهای مناسب و بودجهبندی لازم در وزارت نیرو، صمت، نهادهای تصمیمگیر، وزارت کشور و شهرداریها وجود ندارد.
باید بپذیریم توسعه برقیسازی در کشور طی یکسال گذشته قائم به شخص بوده است.
در این مدت اقدامات علیآبادی، مدیرعامل قبلی مپنا و وزیر صمت دولت سیزدهم موجب توسعه و تسریع در عرضه خودروهای برقی در کشور شد و طبیعتا با رفتن وی از وزارت صمت؛ افت در این بخش و کاهش سرعت در توسعه زیرساخت خودروهای برقی در کشور قابلپیشبینی بود اما به نظرم این افت موقتی است به دلیل اینکه کشور در حوزه مصرف بنزین و سوختهای فسیلی به نقطهای رسیده که چارهای جز حرکت به سمت برقیسازی ندارد.
ازسویدیگر بازدهی برقیسازی تا دوبرابر بیشتر از استفاده از سوختهای فسیلی است بنابراین این که سوختهای فسیلی به برق تبدیل شوند و برق تولیدی در بخش خودروهای برقی استفاده شود، بدون شک بهتر خواهد بود چون همانطور که گفتم بازدهی استفاده از انرژی برق بیشتر از انرژیهای فسیلی است.
من اعتقاد دارم کشور راهی جز این ندارد که به سمت توسعه خودروهای برقی برود هرچند ممکن است در زمانهایی شیب حرکت به سمت خودروهای برقی کم شود اما نهایتا چارهای جز توسعه در این بخش نداریم.
درحالحاضر یکی از موضوعات، پدیده تنوع در مالکیت ایستگاههای شارژ است البته اولین مالک ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، گروه مپناست و پس از آن شهرداری تهران است که تاکنون نزدیک به ۱۵ایستگاه شارژ را رونمایی کرده که از این تعداد ۱۳ایستگاه شارژ قابل بهرهبرداری است و ۲ ایستگاه دیگر بهزودی وارد مدار میشوند.
در عین حال یکی از مشکلات مربوط به ایستگاههای شارژ عدم تطابق پروتکلهای ایستگاههای شارژ است.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست