شنبه 10 خرداد 1404-10:36 شمسی /5/31/2025 10:36:47 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:67076
  • زمان انتشار:شنبه 7 مهر 1403-6:0

در حالی که برایند فعل و انفعالات بازار خودرو در ۶ماهه نخست سال،‌ افت قیمت انواع خودروهای داخلی بود اما قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک‌هفته گذشته روندی صعودی را در پیش گرفتند.
بازگشت قیمت خودرو‌ به ‌روند صعودی

به نظر می‌رسد،‌ عدم عرضه برخی خودروهای داخلی به بازار عامل کلیدی در افزایش قیمت‌ها طی هفته گذشته بوده است.
به گزارش خودرونامه به نقل از خبرآنلاین، بررسی روند بازار خودرو حاکی از آن است که در طول یک هفته گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۳۰‌میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۳۱۵‌میلیون تومان به فروش رفت.
در این میان، قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵‌میلیون تومانی، ۶۳۵‌میلیون تومان قیمت خورده است. پژو‌۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ نیز ۱۰‌میلیون تومان گران شد و ۷۴۰‌میلیون تومان به فروش رفت. همچنین پژو‌۲۰۷ پانوراما اتوماتیک‌TU۵‌مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰‌میلیون تومانی، در حدود یک‌‌میلیارد و ۱۰‌میلیون تومان به‌فروش رفت. پژو‌۲۰۷ تیپ‌۵ مدل‌۱۴۰۲ نیز ۶۶۰‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارسELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۲۰‌میلیون تومان گران شد و به قیمت ۸۲۰‌میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۲۰‌میلیون تومانی، ۸۷۰‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیکV۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار به قیمت ۸۷۵‌میلیون تومان رسید. تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۷۳۵‌میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد، در یک هفته گذشته دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ بدون تغییر، ۹۷۰‌میلیون تومان تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم ۵‌میلیون تومان گران شد و ۹۵۰‌میلیون تومان قیمت خورده است.
راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نیز بدون تغییر، ۶۲۰‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۵۸۵‌میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵‌میلیون تومان گران شد و ۴۳۵‌میلیون تومان قیمت خورده است، اما سمند سورن پلاسEF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۲۰‌میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۷۲۵‌میلیون تومان فروخته شد.
شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۷۹۵‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم به قیمت ۴۱۵‌میلیون تومان به فروش رفت.
در این حال،‌ سعید موتمنی، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از موجود نبودن تیبا و کاهش تقاضا برای خودروهای مونتاژی خبر داد.
رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با ایلنا بر ادامه رکود در بازار خودرو به دلیل ضعیف بودن عرضه خبر داد و گفت: خودروسازان داخلی محصولات خود را عرضه نمی‌کنند، در یک ماه گذشته تنها خودروی فاکتورشده پژو۲۰۷ بوده و تعلل خودروسازان در عرضه خودرو به بازار همچنان به رکود دامن می‌زند و اگر امروز خریداری برای یک خودروی ایرانی صفر وجود داشته باشد به راحتی نمی‌تواند خودروی موردنیاز خود را پیدا و خریداری کند.
وی با اشاره به اثر افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بر قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: قیمت خودروهای داخلی در بازار در هفته‌های گذشته نوسانی چشمگیر و مستمری نداشته اما از آنجا که خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای است، افزایش اخیر قیمت ‌دلار مثل همیشه تاثیر خود را بر بازار خودرو گذاشته و قیمت خودروهای وارداتی را در چند روز گذشته افزایش داده است.
موتمنی ادامه داد: هرچند افزایش نرخ‌ دلار قیمت خودروهای وارداتی را در چندروز گذشته بالا برده اما عرضه مطلوب خودروهای وارداتی و فاکتور شدن آنها در کل به کاهش قیمت این خودروها انجامیده است، به طور مثال کرولا هیبرید که چهارماه پیش ۳میلیارد و ۶۰۰‌هزار تومان در بازار قیمت داشت اکنون قیمت آن تا ۳‌میلیارد تومان هم کاهش یافته است.
رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران همچنین با اشاره به کاهش قیمت خودروهای چینی گفت: قیمت این خودروها اکنون به کف رسیده و به دلیل حرف‌و‌حدیث‌هایی که در مورد کیفیت‌شان وجود دارد، تقاضا برای آنها ضعیف و حتی ممکن است محصولات این شرکت‌ها زیرقیمت مصوب شرکت به فروش برسد.
وی یادآور شد: کاهش کلی قیمت خودروهای وارداتی به کاهش تقاضا برای خودروهای چینی دامن زده و مشتری این نکته را درک می‌کند که با رقمی که برای خرید یک خودروی چینی پرداخت می‌کند می‌تواند گزینه‌های دیگری از جمله خودروهای وارداتی داشته باشد که نسبت به چینی‌ها کیفیت بالاتری دارند.
موتمنی همچنین گفت: خودروی تیبا دیگر در بازار پیدا نمی‌شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین