دور جدید ثبتنام متقاضیان خودروهای وارداتی، یکشنبه هفته گذشته بهپایان رسید و آنطور که مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرده، در این مرحله ۱۳۰ هزار تقاضا بهثبت رسیده است. این ۱۳۰ هزار نفر با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیونتومان در حسابهای وکالتی، مجوز ثبتنام در دور جدید پیشفروش وارداتیها را دریافت کرده بودند.
هفته گذشته، مهدی ضیغمی با بیان اینکه یکشنبه آخرین مهلت ثبتنام و ویرایش خودروهای وارداتی بوده است، گفت: «تا پایان هفته جاری قرعهکشی برای تخصیص خودروهای وارداتی انجام و نتایج نیز شنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.»
بهگفته وی در اسفند ۱۴۰۱، ۳۳ هزار نفر بهثبتنام خودرو خارجی اقدام کردند که از این تعداد، تخصیص خودرو به ۵ هزار نفر باقی مانده است. ضیغمی تاکید کرده است سامانه بهزودی برای این دسته از متقاضیان بازگشایی خواهد شد.
در باب اظهارات مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت و آمار و ارقام موجود، چند نکته مهم وجود دارد. بهگفته ضیغمی، هنوز به ۵ هزار نفر از متقاضیان قبلی خودروهای وارداتی، خودرویی تخصیص داده نشده است. بنابراین همین حالا و بدون در نظر گرفتن ثبتنامیهای جدید، تکلیف خودرو وارداتی ۵ هزار نفر متقاضی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبتنام کردهاند، مشخص نیست.
از طرفی، عدمتخصیص خودرو به این ۵ هزار نفر، بهمعنای این نیست که دیگر متقاضیان بهطور کامل خودرو خود را تحویل گرفتهاند. درواقع تخصیص با تحویل متفاوت است و اینگونه نیست که تنها ۵ هزار نفر (۵ هزار نفری که ضیغمی میگوید هنوز خودرویی به آنها تخصیص داده نشده) خودرو وارداتی خود را تحویل نگرفته باشند.
طبق آخرین آمار گمرک، تعداد کل خودروهای ترخیصشده (پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱) حدود ۲۰ هزار دستگاه است. اگر فرض کنیم کل این تعداد خودرو تحویل داده شده باشد، با توجه بهوجود ۳۳ هزار متقاضی، حداقل ۱۳ هزار نفر از ثبتنامکنندگان نهایی دور نخست، هنوز در صف تحویل خودرو خود هستند.
طبق گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، ۱۳۰ هزار تقاضای جدید برای خودروهای وارداتی بهثبت رسیده است؛ یعنی تقریبا چهار برابر ۳۳ هزار نفری که بهعنوان متقاضیان نهایی دور نخست پیشفروش خودروهای وارداتی تعیین شدند. با توجه بهتجربه مرحله قبل، بهاحتمال زیاد بخشی از این ۱۳۰ هزار نفر در جریان پالایش مدنظر وزارت صمت، حذف خواهند شد و تقاضای جدید برای خودرو خارجی، کمتر از این خواهد بود.
طبق آمار گمرک، طی حدودا چهار ماه گذشته از سال، بالغ بر ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو خارجی ترخیص شده و بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو دیگر نیز مراحل نهایی تشریفات ترخیص را میگذرانند. بنابراین کل خودروهای واردشده در این مدت (چه قطعی و چه غیرقطعی) به ۱۴ هزار دستگاه هم نمیرسد.
اگر فرض کنیم این روند ادامه داشته باشد، (با تقسیم سال به سه بازه چهارماهه) در کل سال جاری تعداد خودروهایی که وارد میشوند، درنهایت ۴۵ هزار دستگاه (سه دوره چهارماهه و هر دوره ۱۴ هزار دستگاه) خواهد بود. با فرض اینکه پس از پالایش وزارت صمت، تعداد متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی (در دور جدید) نصف شود (۶۵ هزار نفر)، تعداد کل متقاضیان در صف بهحدود ۸۰ هزار نفر میرسد.
با در نظر گرفتن حدودا ۱۴ هزار دستگاه خودرو ترخیصشده و نشده چهار ماه امسال و حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرویی که احتمالا در مدت باقیمانده از سال وارد میشوند، کل خودروهای خارجی قابل تحویل در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه هم نمیرسد.
از طرفی باید گفت با توجه به انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت قیمتگذاری دستوری در پی آغاز ابلاغ برنامه توسعه هفتم، عضو شورایعالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: «ممنوعیت قیمتگذاری دستوری خودرو، منوط بهنظر شورایرقابت پیرامون انحصاری بودن یا نبودن خودرو خواهد بود.»
اخیرا اخباری مبنی بر اظهارنظر عضو شورایعالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت قیمتگذاری دستوری منتشر شد. حمیدرضا فولادگر ضمن تاکید بر اینکه ابلاغ برنامه هفتم توسعه، راهگشای مسائل اقتصادی در دولت چهاردهم خواهد بود، گفت که با توجه بهآغاز ابلاغ برنامه هفتم توسعه و آغاز فعالیت دولت چهاردهم میتوان نسبت بهراهگشایی برخی از مسائل اقتصادی امیدوار بود.
وی با اشاره بهماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه که به قیمتگذاری دستوری اشاره دارد، تصریح کرده است: «بر اساس این ماده، قیمتگذاری دستوری بهاستثنای کالاهای اساسی، یارانهای، کالا و خدمات انحصاری و دولتی در دیگر کالاها ممنوع بوده و این موارد در سه تبصره تعریف شده است.»
کاهش قیمت ۱۰ میلیونتومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افت بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش ۹۶۲ میلیونتومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۹ میلیونتومان کاهش ۷۷۰ میلیونتومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش ۹۱۲ میلیونتومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان کاهش ۷۷۶ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۷۸۷ میلیونتومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۶۷۸ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۴ تا ۳۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۶۲۰ میلیونتومان، کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیونتومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان رسید.
در میان خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان، کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیاردتومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان و فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد تغییر بهای چندانی نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات قیمت نسبی به کار خود در هفته گذشته پایان دادند.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست