به گزارش خبرنگار خودرونامه، خودرو جایگاه ویژه ای نزد شهروندان ایرانی دارد و از همین روست که کاندیداهای ریاست جمهوری همواره در وعده ها، اظهارات و مناظره های خود جایگاهی خاص را برای آن در نظر می گیرند.
این روال از سال ها پیش جریان داشته و این بار نیز جایگاه ویژه خود را در تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم حفظ کرد.
کاندیداهای پاستور در این مدت سعی کردند با دست گذاشتن روی دغدغه های خودرویی شهروندان از جمله کیفیت، رقابت و واردات، رای بخشی از آنها را به سمت خود جذب کنند.
در این بین، وعده های خودرویی جذاب زیادی داده شد، از تولید خودروی با کیفیت تا گسترش رقابت و واردات. البته حمایت از تولید داخل نیز به عنوان یک اصل مورد تاکید مسوولان نظام در این سال ها، جزو وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری بود.
آنچه نامزدها تقریبا روی آن متفق القول هستند، ضعف کمی و کیفی خودروسازی کشور و نبود رقابت تاثیرگذار در بازار خودرو است. از همین رو شش کاندیدای ریاست جمهور سعی کردند اولا با قرار دادن خود با شهروندان در یک سمت، از نقاط ضعف خودروسازی بگویند و ثانیا وعدهایی در راستای حل چالش ها موجود بدهند، وعده هایی جذاب و البته شاید دست نیافتنی (در صورت ادامه روند فعلی در خودروسازی کشور).
خودرونامه در این گزارش نگاهی گذرا به وعده های خودرویی کاندیداها انداخته تا بعدا و وقتی هر یک از آنها راهی پاستور شدند، ضمن یادآوری، به نمایندگی از مخاطبان خود و افکار عمومی، اجرای شان را مطالبه کند.
یکی از وعده های جذاب نامزدها، تولید خودروی با کیفیت است. بر کسی پوشیده نیست که خودروهای تولید داخل از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار نیستند و این موضوه همواره مورد نقد و اعتراض شهروندان بوده و هست. تحقق این وعده البته مقدمات و پیش نیازهایی را می طلبد که نیازمند تغییر برخی سیاست های خودرویی و حتی اقتصادی است، ضمن آنکه به لغو تحریم هم وابستگی دارد.
وعده جذاب دیگر نامزدها، آزادسازی واردات (به معنای واقعی) است. هرچند ورود خودرو به کشور در حال حاضر آزاد است، اما با روندی کند و تیراژی اندک جریان دارد، بنابراین نتوانسته تاثیر قابل لمسی روی بازار خودرو بگذارد (هرچند بی تاثیر هم نبوده است).
واردات خودرو در تعداد منطقی می تواند ضمن ایجاد رقابت در بازار، سبب شکسته شدن قیمت نیز بشود. این البته در حالی است که گفته می شود مخالفت هایی پشت پرده با واردات خودرو وجود دارد، ضمن اینکه تامین ارز موردنیاز واردات نیز یک چالش در مسیر ورود خودرو به کشور به اندازه لازم و کافی است.
نکته دیگر در مورد واردات، تعین تکلیف ورود خودروهای دست دوم است که با توجه به تصویب قانون مربوطه، بسیاری از شهروندان در انتظار اجرایی شدن آن هستند. اجرای قانون واردات خودروهای دست دوم، لنگ ابلاغ آیین نامه از سوی دولت است، از همین رو برخی کاندیداها وعده تعیین تکلیف آن را در دولت خود داده اند.
از دیگر وعده های خودرویی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم، حذف قیمت گذاری دستوری است، سیاستی که به گفته برخی کارشناسان و فعالان خودروسازی کشور عامل اصلی زیاندهی و حتی افت تولید و کیفیت است. تحقق این وعده در قالب یک برنامه ریزی اصولی و صحیح می تواند نفع دو جانبه هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده داشته باشد.
در کنار این وعده ها، نامزدهای ریاست جمهوری صحبت از حمایت از تولید داخل نیز به میان آورده اند، که باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور بعدی می تواند بین این مسئله و واردات تعادل لازم را برقرار کند؟