يکشنبه 18 شهريور 1403-5:30 شمسی /9/8/2024 5:30:12 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65951
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 خرداد 1403-13:18
تولید به دلیل کمبود ارز و ریال در سه ماه امسال افت کرد

بهار امسال که طبق برنامه ریزی وزارت صمت باید با رشد تولید خودرو در کشور مواجه می شد، دورانی سخت برای خودروسازان بود و آنها نه تنها نتوانستند تیراژ خود را نسبت به فصل مشابه پارسال بالا ببرند، با افت تولید نیز مواجه شدند.
بهار سخت خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق آنچه فعالان صنعت خودرو مستقیم و غیر مستقیم عنوان می کنند، با وجود گذشت سه ماه از سال، تولید روند مناسبی را به خود نمی بیند و رو به افت است. به گفته آنها، دو چالش اصلی وجود دارد که اجازه رشد تیراژ را نمی دهد و علاوه بر این، سبب نزولی شدن تولید هم شده است. این دو چالش عبارتند از کمبود نقدینگی و کمبود ارز.

در مسئله نقدینگی، مشکل از قیمت گذاری دستوری است، سیاستی که به ادعای خودروسازان علاه بر زیان ده کردن آنها، مانع جذب نقدینگی لازم و کافی برای جهش و حتی حفظ تولید شده است. از اوایل اردیبهشت پارسال تا به امروز، قیمت کارخانه ای خودروها افزایش خاصی نداشته و نه شورای رقابت (تا وقتی مسوولیت قیمت گذاری را بر عهده داشت) و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت (مسوول فعلی قیمت گذاری) هیچ کدام مجوز جدیدی برای اصلاح قیمت خودرو صادر نکرده اند.

این در حالی است که آمار و ارقام نشان می دهد تورم در بخش تولید خودرو در بازه زمانی موردنظر افزایشی بوده است. افزایش قیمتی که اوایل سال گذشته اعمال شد، مبتنی بر صورت های مالی خودروسازان در انتهای شهریور 1401 بود. طبعا از آن زمان تا به امروز هزینه تولید خودروسازان افزایش یافته و از همین رو در راستای ایجاد تعادل بین هزینه تولید و قیمت فروش خودروها، نیاز به اصلاح قیمت است. با این حال سیاست گذار فعلا میلی به اصلاح قیمت ندارد.

با توجه به در پیش بودن انتخابات و تغییر دولت، به احتمال فراوان اصلاح قیمت خودرو تا زمان مستقر شدن وزیر صمت دولت چهاردهم طول خواهد کشید. تازه آن زمان نیز باید منتظر ماند و دید وزارت صمت میلی به اصلاح قیمت دارد یا معتقد به ادامه فریز قیمتی تا مدتی نامعلوم است.

 اما مسئله دومی که سبب نزولی شدن تولید خودرو در بهار امسال شده، به ارز مربوط می شود. به گفته فعالان صنعت خودرو، طی بهار امسال روند تخصیص و تامین ارز موردنیاز خوردوسازان و قطعه سازان بسیار کند شده و آنها نمی توانند به میزان لازم و کافی ارز تامین کنند.

اخیرا نیز رئیس انجمن خودروسازان در نامه ای به وزیر صمت خواستار اصلاح بخشنامه ارزی دولت در راستای تسریع تامین ارز موردنیاز شرکت های خودروساز شده است.

هرچند خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا از سطح داخلی سازی بالایی برخوردارند، با این حال همچنان به قطعات خارجی وابسته اند و از همین رو تامین این قطعات به ارز نیازمند است.

حالا اما روند تامین ارز موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان کند شده و به همین دلیل تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز آنها از خارج با چالش بزرگی مواجه و در نهایت به افت تولید منجر شده است.

در این شرایط، وزیر صمت ینز وعده تولید بالغ بر یک و نیم میلیون خودرو را در سال جاری داده است، وعده ای که با توجه به شرایط فعلی و در صورت تدوام آن، هرگز محقق نخواهد شد.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین