شنبه 10 خرداد 1404-9:32 شمسی /5/31/2025 9:32:59 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65940
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 خرداد 1403-11:1
ریزش نیمی از مشتریان پژو پارس

بر اساس آن‌چه سازمان استاندارد کشور تایید می‌کند، توقف تولید پژو پارس قطعی است و با پایان خرداد باید با این سدان کهنه‌کار خداحافظی کرد.
آیا تولید پژو پارس به ایستگاه پایانی رسیده است؟

به گزارش خودرونامه، پژو پارس یا همان فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ در اواخر دهه ۷۰ توسط ایران‌خودرو معرفی شد و سال‌ها میهمان جاده‌های کشور بود. این خودرو پس از سال‌ها قرار بود سال گذشته به‌ایستگاه توقف تولید برسد و سورن پلاس XU۷P به‌عنوان جانشین این محصول معرفی شد. اما اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد مجوز تولید این محصول را تا آخر خرداد ۱۴۰۳ تمدید کرد تا خداحافظی با این سدان کهنه‌کار و محبوب ایران‌خودرو با تاخیر انجام شود. اما حالا براساس آخرین مجوز استاندارد و اظهارات قبلی مدیران این مجموعه، توقف تولید پژو پارس قطعی است و در پایان خرداد (آخر هفته جاری) باید با این محصول خداحافظی کنیم. توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر انتقادهای زیادی به‌قدیمی بودن پلت‌فرم و ایمنی نه‌چندان بالای این سدان وارد بود و همین امر سبب حذف پارس از سبد محصولات ایران‌خودرو شد.

پارس در تیراژ بالا در سامانه یکپارچه عرضه شده و مشتریان زیادی این خودرو را برای خرید انتخاب کرده بودند. اگرچه خرید و فروش اولویت‌های این سامانه عملا غیرقانونی است، اما از سال گذشته تعداد زیادی از دلالان حواله‌های این خودرو را خرید و فروش کرده‌اند. اختلاف بسیار زیاد بهای قبلی کارخانه و بازار سبب شد با اعلام قیمت جدید پارس، بسیاری از همین دلالان ناراضی باشند. این درحالی است که عرضه این خودرو با قیمت قدیمی با توجه به‌شرایط روز بازار اصلا منطقی نبود. اما حالا با وجود این‌که بارها اعلام شد تولید پارس در پایان خرداد متوقف می‌شود، بسیاری از دلالان حواله‌های این خودرو را با بیان این‌که تولید این محصول ادامه دارد، خرید و فروش می‌کنند. این درحالی است که مجوز تولید سدان پارس عملا قابل تمدید نیست و مردم نباید فریب این دلالان را بخورند.

از طرفی با توجه به‌توقف تولید پژو پارس در پایان خرداد امسال، مشتریان به سه گزینه پیشنهادی شامل سورن پلاس، تارا و ۲۰۷ متمایل شده‌اند و آمارهای غیررسمی موجود در فضای مجازی نشان می‌دهد بیش از نیمی از متقاضیان، سه محصول نامبرده را جایگزین پارس کرده‌اند. شمارش معکوس برای پایان تولید پژو پارس آغاز شده و به‌حکم سازمان استاندارد براساس شاخص‌های ۸۵ گانه، تولید پارس در پایان خرداد ۱۴۰۳ متوقف می‌شود.

ایران خودرو به‌مشتریان پارس سه گزینه جایگزین شامل سورن پلاس، ۲۰۷ و تارا پیشنهاد داده و مشوق‌هایی از قبیل وام ۱۰۰ میلیون‌تومانی بدون بهره (روی محصول سورن) و تخفیفات ۱۵ میلیون‌تومانی را روی هر سه محصول در نظر گرفته است.

جدیدترین آمارها حکایت از آن دارد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد مشتریان پارس انصراف داده و گزینه‌های جایگزین را انتخاب کرده‌اند. با این‌که مرتبا بر تعداد متقاضیانی که اقدام به‌تبدیل خودرو با محصول جایگزین می‌کنند افزوده می‌شود، برخی متقاضیان هنوز اصرار به‌دریافت پارس دارند؛ درحالی که به‌طور قطع و یقین خودرو پارس به‌میزان کافی برای پاسخگویی به‌تعداد تقاضاها وجود ندارد.

از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد خودرو پارس نه‌تنها برتری قابل توجهی به‌لحاظ اقتصادی و فنی نسبت به‌سورن پلاس، ۲۰۷ و تارا ندارد، بلکه از ایمنی و کیفیت پایین‌تری در مقایسه با این سه خودرو برخوردار است. همچنین این سه خودرو جایگزین پارس دارای اختلاف قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۲۰ میلیون‌تومان بین کارخانه و بازار هستند.

افت قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته با افت بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۲ میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۶ میلیون‌تومان، کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۴ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۹۸ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سانی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد نوسان قیمت چندان قابل توجهی نبودیم و بازار خودروهای لوکس تحت‌تاثیر خودروهای وارداتی جدید فعلا ثبات بها را در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین