پنجشنبه 22 آذر 1403-23:51 شمسی /12/12/2024 11:51:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65853
  • زمان انتشار:سه شنبه 22 خرداد 1403-12:26
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور

قرار نیست مونتاژی‌ها جای خودروهای داخلی را بگیرند اما حداقل در این روال، تغییری از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید درحال شکل‌گیری است و قراردادهای قطعه‌سازان نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.
سهم قطعه‌‌سازان داخلی از تولید خودروهای مونتاژی

توقف واردات در کنار تیراژ محدود خصوصی‌ها هرچند بار اصلی بازار خودرو را در سال‌های اخیر روی ‌دوش دو خودروساز بزرگ کشور انداخت اما با تغییری که از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید در حال شکل‌گیری است و با افزایش تیراژ خودروهای مونتاژی، مذاکرات و قراردادهای خوبی بین سازندگان و خودروسازان بخش‌خصوصی در جریان است؛ شرایطی که در راستای سیاستگزاری کلان موجب شده امروز خودروسازانی که ریشه ایرانی ندارند موفق‌تر از خودروسازان ملی عمل کنند.

به گزارش خودرونامه، در ادامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، به بیان نظرات خود می پردازد.

افزایش سهم خودروسازان خصوصی در تخصیص ارز تا چه میزان در راستای حمایت از تولید است؟

قرار نیست مونتاژی‌ها جای خودروهای داخلی را بگیرند اما حداقل در این روال، تغییری از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید درحال شکل‌گیری است و قراردادهای قطعه‌سازان نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

در چنین بازاری هر خودروسازی که بخواهد وارد شود و اقدام به تولید انبوه کند ناچار است که به سمت خودکفایی پیش برود. امروز شاهدیم بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی که در سنوات گذشته علاقه چندانی هم به ساخت داخل و خودکفایی در تولید نداشتند، مذاکراتی خوبی را آغاز و بخش زیادی از آنها قراردادهای خوبی را با قطعه‌سازان منعقد کرده‌اند.

سهم خودروسازان خصوصی در افزایش تولید تا چه میزان است؟

داخلی‌سازی خودروهای پرتیراژ داخلی سبب توسعه صنعت خودرو و قطعه می‌شود و اشتغال بسیار بالایی به همراه دارد اما موضوع داخلی‌سازی و تولید قطعات برای مونتاژکاران مساله‌ای که در این سال‌ها به دلیل تیراژ پایین تولید در این بخش و عدم صرفه اقتصادی، مانع از حرکت جدی این شرکت‌ها و تمایل قطعه‌سازان برای همکاری با مونتاژکاران شده است.

سهم قطعه‌سازان داخلی از تولید خودروهای مونتاژی چقدر است؟

در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری در زمینه داخلی سازی خودروهای مونتاژی برای قطعه‌سازان صرفه‌ای نداشت اما با افزایش تیراژ خودروهای مونتاژی و حرکت در مسیر خودکفایی و افزایش داخلی‌سازی، تمایل قطعه‌سازان برای خودکفایی و تولید قطعات این شرکت‌ها افزایش یافته است.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین