شنبه 6 مرداد 1403-10:45 شمسی /7/27/2024 10:45:49 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65830
  • زمان انتشار:دوشنبه 21 خرداد 1403-12:4
آیا بلندقامت ۷ میلیاردتومانی لکسوس ارزش خرید دارد؟

تویوتا در صنعت و بازار خودرو به‌دلیل فلسفه طراحی و تولید این کمپانی که با کیفیت بالای ساخت همراه است، همواره زبان‌زد بوده است.
با RX۳۵۰ یک عمر راحت برانید!

این خودروساز ژاپنی که هرساله بالاترین امتیاز را از مالکان محصولاتش دریافت می‌کند، خودروهای لوکس و خاص را با برند لکسوس به‌بازار عرضه می‌کند. لکسوس در بازار جهانی و بازار ایران جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران دارد. از آن‌جا که این روزها بازار کراس‌اوورها و اس‌یووی‌های خانوادگی مورد توجه قرار دارد، در این مطلب به‌بررسی کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس یعنی RX۳۵۰ که جایگاه ویژه‌ای هم در بازار ایران دارد، می‌پردازیم.

نگاهی به طراحی بدنه

لکسوس به‌عنوان برند لوکس زیرمجموعه کمپانی تویوتا در سال ۱۹۹۸ با هدف گسترش سبد محصولاتش، کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز خود را با نام RX به‌جهان معرفی کرد. نسل اول این خودرو چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ هرچند بعدها الگوی طراحی نسل اول کیا سورنتو شد.

فضای داخلی لوکس و باکیفیت


نکته مهم در طراحی این نسل و نسل قبلی RX۳۵۰، طراحی دسته‌دنده در بخش میانی داشبورد است که به‌منظور ارتقای ارگونومی و ایجاد فضای بیشتر برای راننده و سرنشین جلو چنین طراحی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر استفاده از چرم باکیفیت، قطعات دکوراتیو چوب و کروم و دوخت باکیفیت از جمله ویژگی‌های مهم کابین RX۳۵۰ است. عایق‌بندی بسیار خوب حرارتی و صدا سبب شده است کابین این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز، بسیار ساکت و فارغ از هرگونه صدا و نویز باشد. در نسخه‌های F اسپرت (که در این نسل کمتر به‌ایران وارد شده)، شاهد حضور غربیلک‌فرمان جدید و اسپرتی در کابین هستیم.

با توجه به‌فاصله محوری ۲۷۴۱ میلی‌متری، طول ۴۷۷۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۸۵ میلی‌متری و ارتفاع ۱۶۸۴ میلی‌متری، فضای کاملا مناسب و راحتی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

از سوی دیگر با توجه به‌کارکرد بالای مدل‌های دست‌دوم این خودرو در بازار، عایق‌بندی صدا در کابین آن بی‌نظیر است. از مهم‌ترین آپشن‌های RX۳۵۰ می‌توان به ۱۰ ایربگ، سیستم ترمز ABS، EBD، BAS، مکانیزم هوشمند پیش‌کشنده کمربند ایمنی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دوربین دید عقب، DVD مانیتور برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی با ۱۵ بلندگو با اسپیکر مارک لوینسون، صندلی‌های جلو برقی با ۱۰ حالت، گرم‌کن و سردکن صندلی، درِ صندوق‌عقب با مکانیزم الکترونیکی، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، آینه میانی الکتروفوتوکرومیک، سیستم چراغ تطبیقی و امکان نمایش تصویر دوربین روی آینه اشاره کرد.

به‌دلیل کیفیت بالای ساخت می‌توان ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را به‌طراحی داخلی این خودرو داد که به‌دلیل آپشن‌های نسبتا قدیمی (که با توجه به سال ساخت خودرو منطقی است)، ۱۵ امتیاز از آن کم می‌شود.

پیشرانه‌ای که مرگ ندارد!

پیشرانه RX۳۵۰ نسل دوم در نسخه بنزینی، یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی است. این موتور با کد ۲GR-FE شناخته می‌شود. سیکل کاری این پیشرانه اتکینسون است. این پیشرانه در مدل‌های تویوتا کمری ۶ سیلندر، لکسوس ES۳۵۰ و تویوتا آوالون و همچنین لوتوس اورا استفاده شده است. این پیشرانه با توجه به‌سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها VVT-i حداکثر قدرت را به ۲۷۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور را به ۳۳۶ نیوتون‌متر می‌رساند.

 سواری باکیفیت، هندلینگ مطمئن

مرکز ثقل پایین (پایداری بالا) در کنار فرمان برقی سبب شده است هندلینگ یا فرمان‌پذیری این خودرو درسطح بالایی نسبت به هم‌کلاس‌هایش باشد. نکته بسیار مهم این‌که با توجه به‌سایز تایرهای ۶۰/۲۳۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی، این خودرو از سواری نرم و باکیفیتی برخوردار است.

سواری نرم و باکیفیت RX۳۵۰ در کلاس خود زبان‌زد است. همچنین جالب است بدانید با توجه به‌سطوح ناهموار جاده‌ها و خیابان‌های کشور، محصولات هیوندای و کیا پیش از رسیدن به ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، نیاز به‌تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق خواهند داشت. این درحالی است که RX۳۵۰ تا بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به‌تعمیر و تعویض قطعات این سیستم نیازی ندارد.

به‌جرأت می‌توان گفت کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس در بخش سیستم تعلیق، طول عمری دوبرابر کیا و هیوندای دارد. در این بخش می‌توان ۸۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را به RX۳۵۰ داد.

با در نظر گرفتن هزینه نگهداری و کیفیت قطعات بالا و خرابی پایین در بخش موتور و گیربکس، لکسوس RX۳۵۰ در اولویت خرید قرار می‌گیرد. از نظر تامین قطعات این محصول، لکسوس با چالش‌های جدی روبه‌رو نیست و قطعات آن به‌راحتی تامین می‌شود. این روزها لکسوس RX۳۵۰ مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر و با وضعیت بدنه سالم حدودا ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان قیمت دارد.

منبع: دنیای خودرو

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین