شنبه 15 ارديبهشت 1403-8:36 شمسی /5/4/2024 8:36:12 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63240
  • زمان انتشار:دوشنبه 20 فروردين 1403-9:3
فروش خودرو در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت

طبق برآوردها نیاز واقعی کشور به خودرو هر سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است بنابراین وقتی این نیاز نه با استفاده از خودروهای داخلی و نه خارجی پاسخ داده نشود و عرضه با شیوه‌های ابتکاری مانند قرعه‌کشی، نوبت‌دهی و… باشد نه‌تنها قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند بلکه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و یک تقاضای انباشت ایجاد می‌شود که در زمان مقتضی مانند یک غده سرباز می‌کند.
مردودی خودروسازان

بر همین اساس هم قرار بود سال ۱۴۰۲ سال تحول در صنعت خودروسازی و عرضه مناسب خودرو به بازار باشد تا از این طریق هم نیاز بازار خودرو پاسخ داده شود و هم خودرو کم‌کم از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود اما با این حال بررسی صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو- در سال گذشته ۹۸۵هزار و ۸۹۰ دستگاه انواع خودرو فروخته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ (فروش یک‌ میلیون و ۱۳۲هزار) افت ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.
افت ۱۳درصدی فروش نشان می‌دهد که نه‌تنها اهداف و رویاهای سیاستگذار در سال ۱۴۰۲ نتوانسته به حقیقت بپیوندد بلکه آنچه از همه موارد در صنعت خودروسازی کشور پررنگ‌تر بوده یعنی حقوق مصرف‌کننده مورد بی‌توجهی مطلق سیاستگذار قرار گرفته است چراکه اگر مصرف‌کننده به عنوان یک رکن اصلی در این صنعت شناخته می‌شد قطعا هم کیفیت محصولات بالا می‌رفت و هم در این سال‌ها با تدبیری نیاز بازار پاسخ داده می‌شد.

افت ۱۲درصدی فروش خودرو در ایران‌خودرو
در این راستا بررسی صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو که این شرکت ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخته است در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه بود که بیانگر کاهش ۱۲درصدی در فروش است.
بر این اساس در سال گذشته در گروه سمند ۶۲هزار و ۸۲۸دستگاه خودرو تولید و ۶۲هزار و ۲۹۵دستگاه عرضه شده است. در یک ماهه اسفند هم ۶هزار و ۵۱۶دستگاه تولید و ۶هزار و ۲۴۶دستگاه فروخته شده است. بنابراین ۵۳۳ دستگاه از محصولات گروه سمند در انبار مانده است. سال ۱۴۰۱ نیز ۷۱هزار و ۳۳۴دستگاه از گروه سمند تولید و ۷۲هزار و ۴دستگاه فروخته شده بود.

در سال ۱۴۰۲، ۲۴هزار و ۵۶دستگاه رانا تولید کرده و در مقابل تنها ۲۴هزار و ۳۵دستگاه فروخته است. صرفا در اسفند ماه هم یک هزار و ۹۷۲دستگاه رانا تولید و ۲هزار و ۱۲۷دستگاه فروخته شده است بنابراین در سال ۱۴۰۲، ۲۱دستگاه از رانا به فروش نرفته است. در سال ۱۴۰۱ هم ۲۸هزار و ۴۲۲دستگاه رانا تولید و ۳۷هزار و ۵۱۰دستگاه فروخته شده بود.
از خودروی ‌هایما در سال گذشته ۲۲هزار و ۸۱۰دستگاه ‌هایما تولید و در مقابل ۲۲هزار و ۶۲۶دستگاه عرضه شده است؛ طی یک ماهه اسفند نیز از این محصول ۲هزار و ۵۶۱ دستگاه تولید و ۳هزار و ۷۵۲دستگاه به فروش رفته است. بنابراین در یک ساله ۱۴۰۲، ۱۸۴دستگاه ‌هایما در پارکینگ مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۱۶هزار و ۴۵۹‌هایما تولید و ۱۶ هزار و ۳۹۳ دستگاه فروخته شده بود.
طی سال گذشته ۸۶هزار و ۶۹۴دستگاه دنا تولید شده با این حال میزان فروش این محصول ۸۶هزار و ۵۸۲دستگاه بوده است. صرفا در اسفند ماه نیز ۷هزار و ۹۴۷دستگاه دنا تولید و ۸هزار و ۸۳۸دستگاه فروخته شده است. بنابراین ۱۱۲دستگاه از دنا در انبارهای ایران‌خودرو مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۸۱هزار و ۹۱۰ دستگاه دنا تولید و ۸۴هزار و ۹۴۰دستگاه فروخته شده بود.
در سایر محصولات هم طی یک ساله ۱۴۰۲، ۲۰هزار و ۵۰۵دستگاه تولید و در مقابل ۱۷هزار و ۱۷۱دستگاه فروخته شده است. همچنین در یک ماهه اسفند از این محصولات ۲هزار و ۳۶۰دستگاه تولید و تنها ۱۹۱دستگاه عرضه شده است. بنابراین در این بخش ۳هزار و ۳۳۴ دستگاه در انبارها مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم در این بخش ۴هزار و ۶۱۹دستگاه تولید و ۶هزار و ۱۱۳دستگاه فروخته شده بود.
طی سال گذشته ۲۶۸هزار و ۹۹۲دستگاه خودرو در خانواده پژو تولید شده و ۲۷۵هزار و ۵۹دستگاه فروخته شده بنابراین ایران‌خودرو محصولات مانده در پارکینگ یا ناقص را نیز تکمیل و به بازار عرضه کرده است. از این خانواده صرفا در اسفند ماه ۱۷هزار و ۳۹۳ دستگاه تولید و ۱۹هزار و ۷۸۱ دستگاه عرضه شده است. سال ۱۴۰۱ از این گروه ۳۵۳هزار و ۱۷۱دستگاه تولید و ۳۶۴هزار و ۵۴هزار دستگاه فروخته شده بود. در سال ۱۴۰۲، ۴۹هزار و ۷۵۱دستگاه تارا تولید و ۴۹هزار و ۸۳۲دستگاه فروخته شد؛ صرفا در اسفند ماه ۴هزار و ۸۹۰ دستگاه تولید و ۵هزار و ۲۰۸دستگاه فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۲۷هزار و ۳۱۹ تارا تولید و ۲۶هزار و ۸۶ دستگاه فروخته شده بود.در مجموع ۴هزار و ۱۸۴دستگاه از محصولات ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲ به فروش نرفته است.

فروش سایپا ۱۱ درصد کاهش یافت
بررسی صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور نیز حکایت از کاهش فروش این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.
سایپا در سال گذشته ۲۳۲هزار و ۷۷۷خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (کوئیک، تیبا، ساینا) تولید کرده و در مقابل ۲۳۳هزار و ۳۸۸خودرو فروخته است؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۱هزار و ۲۷۸دستگاه از این خانواده تولید شده و در مقابل ۳۰۷هزار خودرو فروخته شده که نشان می‌دهد پارسال سایپا خودروهای ناقص را تکمیل کرده و فروخته بود.
طی یک ماهه اسفند ۱۴۰۲ نیز ۱۶هزار و ۸۳۱دستگاه از خانواده x۲۰۰ تولید شده و ۲۰هزار و ۴۱۱دستگاه فروخته شده که احتمالا خودروهای مانده در پارکینگ نیز فروخته شده است.
طی سال گذشته ۵۰هزار و ۸۱۷دستگاه شاهین تولید و در مقابل ۵۰هزار و ۶۹۹دستگاه از این محصول فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ از این خودرو ۳۴هزار و ۴۶۷دستگاه تولید و ۳۴هزار و ۱۲۲دستگاه فروخته شده بود. همچنین طی یک ماهه اسفند ۱۴۰۲، ۴هزار و ۱۰۹ شاهین تولید و ۵هزار و ۵۴ دستگاه فروخته شده است.
در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۹هزار و ۹۹۹ وانت ۱۵۱ تولید و در مقابل ۶۰هزار و ۷۱۳دستگاه فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ از این خودرو ۴۳هزار و ۷۰۲خودرو تولید و ۴۶هزار و ۶۰۰دستگاه فروخته شده بود.
طی یک‌ماهه اسفند ۱۴۰۲ نیز ۵هزار و ۳۹۸ وانت ۱۵۱تولید و ۵هزار و ۵۳۳دستگاه فروخته شده است.
پارسال در سایر محصولات ۲هزار و ۳۳۴خودرو تولید و یک‌هزار و ۹۳۷ دستگاه فروخته شده است. این ارقام در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۹۰ و ۲۲۷ دستگاه بود. از خودروی جدید آریو اتومات نیز در طول سال گذشته صرفا ۱۹ دستگاه تولید شده است.
در مجموع طی سال ۱۴۰۲ شرکت سایپا ۳۴۶هزار و ۷۳۲دستگاه خودرو فروخته در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۸۶هزار و ۸۵۵دستگاه بود بنابراین فروش خودرو در این شرکت خودروسازی ۱۱درصد کاهش یافته است.

افت فروش در پارس‌خودرو
بررسی صورت‌های مالی شرکت پارس‌خودرو که سومین شرکت خودروساز بزرگ کشور محسوب می‌شود نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۱هزار و ۵۵۸ دستگاه فروخته در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۳۷هزار و ۷۳۵دستگاه بوده که بیانگر افت آن است. البته باتوجه به توقف تولید ۳ خودروی ساینا، کوئیک‌اس و کوئیک اتوماتیک پلاس در این شرکت انتظار کاهش فروش وجود داشت.
بر این اساس در سال گذشته ۷۸هزار و ۲۷۹خودرو از گروه ۲۰۰ Qتولید و ۷۸هزار و ۴۹۷دستگاه فروخته شده است. صرفا در اسفند ماه نیز از این گروه ۶هزار و ۸۷۹ دستگاه تولید و ۷هزار و ۵۲۳دستگاه فروخته شده است. در سال ۱۴۱ هم از این گروه ۷۲هزار و ۲۶۲دستگاه تولید و ۷۸هزار و ۸۷دستگاه فروخته شده بود.
کوئیک معمولی دنده‌ای ۲۱هزار و ۹۱۶دستگاه تولید و ۲۱هزار و ۹۱۵دستگاه فروخته شده است. تولید این محصول در اسفند ماه در پارس‌خودرو متوقف شده است. در سال ۱۴۰۱ از این محصول ۵۷هزار و ۳۲۸دستگاه تولید و همین میزان هم فروخته شده بود.
پارس‌خودرو همچنین از خودروی وارداتی T۳۰۰ ZOTYE DL۵ تعداد ۴۲۶ دستگاه فروخته است.
تولید ساینا، کوئیک اس و کوئیک اتوماتیک پلاس در سال ۱۴۰۲ در پارس‌خودرو متوقف شده است.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین