سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-20:54 شمسی /4/30/2024 8:54:00 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63211
  • زمان انتشار:چهارشنبه 15 فروردين 1403-17:57
بررسی بازار نوروزی خودرو

با وجود تعطیلات نوروزی و قرار داشتن در ماه رمضان، منحنی قیمت در بازار خودرو به روند رو به رشد خود در ابتدای سال 1403 ادامه داد.
خودرو روزی سه میلیون گران شد

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بررسی بازار خودرو نشان می دهد کف قیمت در پانزدهم فروردین نسبت به انتهای سال گذشته 25 میلیون تومان افزایش داشته است. رشد قیمت البته در بازار خودروهای وارداتی ارقام بسیار بالاتری را به ثبت رسانده است. به عنوان مثال، بنز در مدل E200 در فاصله انتهای اسفند پارسال تا 15 فروردین سال جاری 500 میلیون تومان رشد قیمت داشته است. 

هرچند در بازار مونتاژی ها رشد قیمت بسیار کمتر از وارداتی ها بوده، با این حال در این بازار نیز تعطیلات نوروز و ماه رمضان مانع افزایش قیمت نشده است. به عنوان مثال، قیمت فیدلیتی پنج نفره از یک میلیارد و 900 میلیون تومان در انتهای سال گذشته به یک میلیارد و 930 میلیون تومان رسیده است.

آنچه سبب شده بازار خودرو با وجود تعطیلات نوروز و ماه رمضان (که معمولا در این مقاطع تقاضا برای خرید کاهش می یابد) رشد قیمت را تجربه کند، صعودی شدن انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز است. قیمت ارز این روزها همچنان روند صعودی خود را تحت تاثیر عوامل مختلف به خصوص اتفاق اخیر –حمله اسرائیل به ساختمان کنسلوگری ایران در دمشق- حفظ کرده است. مجموعه اتفاقات اقتصادی و سیاسی احتمالی پیش رو نیز آینده ای نه چندان روشن را پیش چشم شهروندان ترسیم کرده است. از همین رو انتظارات تورمی هم روندی رو به رشد دارد.

مجموعه این عوامل، روزهای گرانی را برای بازار خودرو رقم زده اند و به نظر می رسد تا انتظارات و قیمت ارز کاهشی نشوند و یا حداقل به ثبات نرسند، جولان قیمتی بازار خودرو نیز کماکان ادامه خواهد داشت.

اما بررسی اوضاع بازار خودرو و یک میانگین گیری ساده نشان می دهد منحنی قیمت روزانه چه ارقامی را ثبت کرده است. روند رشد به شکلی بوده که میانگین افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی 15 روز ابتدایی سال حدود سه میلیون تومان بوده است. به عبارت بهتر، قیمت خودرو در بازار داخلی ها –حدفاصل انتهای اسفند پارسال تا 15 فروردین امسال- به طور میانگین روزی سه میلیون تومان بالا رفته است.

روزگاری در این بازار امکان خرید خودرو –حداقل دست دوم- با سه میلیون تومان نیز وجود داشت، حالا اما روزی سه میلیون تومان (به طور میانگین) به قیمت خودروها اضافه می شود. تازه این میانگین سه میلیونی مربوط به خودروهای داخلی است و در بازار وارداتی ها با میانگین افزایش قیمت روزانه بالاتری مواجه هستیم. به عنوان همین بنز E200 که در عرض 15 روز 500 میلیون تومان گران شده که در واقع قیمت آن به طور میانگین روزی بالغ بر 33 میلیون تومان بالا رفته است. 

در بین خودروهای داخلی نیز پژو 207 اتومات طی نیمه نخست امسال به طور متوسط افزایش قیمت روزانه سه میلیون تومانی داشته است. یا مثلا دنا پلاس توربوشارژ با توجه رشد قیمتی که در تعطیلات نوروز داشته، به طور میانگین روزی هقت میلیون و 500 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. خودرویی مانند جک اس 5 اتومات نیز با توجه به رشد قیمت 20 میلیون تومانی اش در 15 روز نخست سال، به طور متوسط روزی بالای یک میلیون و 300 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین