شنبه 8 ارديبهشت 1403-9:17 شمسی /4/27/2024 9:17:47 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63138
  • زمان انتشار:پنجشنبه 24 اسفند 1402-8:45
در ۱۱ ماه امسال رخ داد

گزارش‌های اعلامی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به سامانه کدال نشان می‌دهد هر سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۱ ماه سال جاری فروش کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. 
افت ۱۴۰هزار دستگاهی فروش خودروسازان بزرگ

طبق آمار گزارش‌های منتشره، جمع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۱ماه امسال بالغ بر ۹۰۰هزار دستگاه بوده است.

این در حالی است که فروش ۱۱ ماه پارسال خودروسازان حدود یک‌میلیون و ۴۰‌هزار دستگاه بوده است. بنابراین ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی ۱۱ ماه امسال در مجموع حدود ۱۴۰هزار دستگاه محصول کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته فروش داشته‌اند.

بیشترین کاهش فروش به ایران‌خودرو، سپس سایپا و در نهایت پارس‌خودرو تعلق داشته است. برای بررسی جزئیات کارنامه فروش خودروسازان بزرگ کشور در ۱۱ ماه امسال، ابتدا به سراغ ایران‌خودرو برویم و ببینیم بزرگ‌ترین خودروساز ایران چه کارنامه‌ای در این حوزه از خود به جا گذاشته است.

ایران‌خودرو طبق آنچه به سامانه کدال اعلام کرده، از ابتدای سال جاری تا انتهای بهمن حدود ۴۹۲هزار دستگاه خودرو به تولید رسانده است، اما فروش این شرکت حدودا ۵۰۰ دستگاه کمتر بوده است. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها بالغ بر ۹۸درصد از محصولات تولیدی خود در بهمن را به فروش رسانده‌اند. ایران‌خودرویی‌ها در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته فروش کمتری داشته‌اند، به نحوی که ۶۱هزار دستگاه محصول کمتری فروخته‌اند.

پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آمار ۲۵۵هزار و ۲۷۸ دستگاهی تشکیل داده است. فروش خانواده پژو در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته ۸۱هزار دستگاه کاهش داشته است. ایران‌خودرو بیشتر مدل‌های پژو را از رده تولید خارج کرده و در حال حاضر تنها پژو ۲۰۷ و پارس را به تولید می‌رساند. البته پارس نیز به احتمال زیاد در آینده نزدیک از رده تولید خارج خواهد شد، بنابراین ایران‌خودرویی‌ها تنها مدل ۲۰۷ را به عنوان محصول پژو در سبد تولیدی خود خواهند داشت. متوسط قیمت فروش گروه پژو حدود ۲۶۷میلیون تومان بوده است.

اما کم‌‌‌فروش‌‌ترین محصولات ایران‌‌خودرو در ۱۱ ماه امسال به‌ ترتیب هایما و رانا بوده‌‌اند. تا بهمن امسال، ایران‌خودرو نزدیک به ۱۹هزار دستگاه هایما را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر چهار‌هزار و ۵۰۰دستگاه افزایش یافته است. قیمت هایما و رانا به ترتیب ۹۲۰میلیون و حدودا ۲۴۲میلیون تومان اعلام شده است. رانا نیز فروشی حدودا ۲۲هزار دستگاهی تا پایان بهمن امسال داشته که در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته حدود ۱۲هزار و ۷۰۰ دستگاه کاهش را نشان می‌دهد.

دیگر محصول فروخته‌شده ایران‌خودرو در ۱۱ ماه امسال، تارا نام دارد. در این مدت بیش از ۴۴هزار و ۶۰۰ دستگاه تارا به فروش رفته که در مقایسه با ۱۱ ماه پارسال تقریبا دو برابر شده است. قیمت فروش تارا کمی بیش از ۳۹۰میلیون تومان در سامانه کدال ثبت شده است.
آبی‌های جاده‌مخصوص اما تا پایان بهمن امسال حدود ۷۸هزار دستگاه دنا را به فروش رسانده‌اند. فروش این خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود دوهزار دستگاه رشد کرده است. طبق اعلام ایران‌خودرو، متوسط قیمت فروش دنا در ۱۱ ماه امسال ۳۷۲میلیون تومان بوده است. در نهایت گروه سمند ایران‌خودرو نیز در ۱۱ ماه امسال فروش بیش از ۵۶هزار دستگاهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰هزار دستگاه کمتر بوده است.

قیمت سمند در گزارش ایران‌خودرو بیش از ۲۹۰میلیون تومان اعلام شده است. اما سایپایی‌ها در مقایسه با ۱۱ ماه پارسال فروش کمتری را ثبت کرده‌اند. طبق آمار ارائه‌شده به کدال، کل فروش سایپا تا پایان بهمن امسال حدود ۳۱۵هزار دستگاه بوده است. این در حالی است که در ۱۱ ماه پارسال، سایپایی‌ها حدود ۳۵۹هزار دستگاه محصول فروخته بودند. با این حساب، فروش آنها نسبت به پارسال ۴۴هزار دستگاه کمتر بوده است.

دومین خودروساز بزرگ ایران در ۱۱ ماه پارسال ۳۱۹هزار و ۶۰۸ دستگاه تولید داشته، بنابراین این شرکت حدود سه‌هزار و ۶۰۰دستگاه کمتر از میزان تولید خود فروش داشته است. پرفروش‌ترین محصول سایپا به خانواده ایکس ۲۰۰ (کوئیک، ساینا و تیبا) مربوط می‌شود که آمار حدودا ۲۱۳هزار دستگاهی تا پایان بهمن امسال داشته است.

نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته، فروش این خانواده ۷۱هزار دستگاه پایین آمده است. متوسط قیمت فروش این گروه خودرویی در ۱۱ ماه امسال بیش از ۲۲۰میلیون تومان بوده است. دیگر محصول سایپا به نام شاهین تا پایان بهمن امسال ۴۵هزار و ۶۴۵ دستگاه فروش داشته است که در مقایسه با ۱۱ ماه پارسال، بالغ بر ۵۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت فروش شاهین در گزارش سایپا حدود ۳۶۰میلیون تومان اعلام شده است. سایپا همچنین بیش از ۵۵هزار دستگاه وانت پراید را تا پایان بهمن امسال به فروش رسانده تا در مقایسه با پارسال حدود ۱۵هزار دستگاه بیشتر از این محصول فروخته باشد.

اما سری هم به آمار فروش پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا و البته سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم. کل فروش پارس‌خودرو در ۱۱ ماه امسال حدود ۹۴هزار دستگاه بوده است. این شرکت در این مدت ۹۵هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده، بنابراین حدود هزار دستگاه محصول کمتری نسبت به تولید ۱۱ماهه خود فروخته است.

همچنین در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، فروش پارس‌خودرو ۳۳هزار دستگاه افت را نشان می‌دهد. پرفروش‌ترین محصول پارس‌خودرو به گروه Q۲۰۰ مربوط می‌شود که آماری ۷۱هزار و ۴۰۰دستگاهی تا پایان بهمن داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فروش این خودرو تغییر چشمگیری نداشته است.

پارس‌خودرویی‌ها هم آمار فروش محصول وارداتی خود به نام زوتی DL۵ را در سامانه کدال آورده‌اند. طبق آمار، ۳۷۳دستگاه از این خودروی چینی در ۱۱ ماه امسال به فروش رسیده است. پارس‌خودرویی‌ها قیمت فروش این محصول را کمتر از ۹۰۰میلیون تومان ذکر کرده‌اند.
منبع: دنیای اقتصاد



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین