از آخرین اظهارنظر رسمی درباره آییننامه واردات خودروهای کارکرده حدود سه هفته میگذرد. نوزدهم دیماه بود که سخنگوی دولت اعلام کرد «با توافقات خوبی که در دولت و مجموعههای دولتی صورت گرفت، آییننامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شد و بهزودی ابلاغ خواهد شد.» با توجه به این گفته علی بهادری جهرمی و تاکید وی بر «ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده؛ بهزودی»، به نظر میرسید آییننامه موردنظر ظرف چند روز ابلاغ شود.
از آخرین اظهارنظر رسمی درباره آییننامه واردات خودروهای کارکرده حدود سه هفته میگذرد. نوزدهم دیماه بود که سخنگوی دولت اعلام کرد «با توافقات خوبی که در دولت و مجموعههای دولتی صورت گرفت، آییننامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شد و بهزودی ابلاغ خواهد شد.» با توجه به این گفته علی بهادری جهرمی و تاکید وی بر «ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده؛ بهزودی»، به نظر میرسید آییننامه موردنظر ظرف چند روز ابلاغ شود.
بههرحال با وجود گذشت ماهها از ابلاغ مصوبه واردات دستدومها و پایان یافتن مهلت وزارت صمت برای ابلاغ آییننامه، این مصوبه هنوز معلق است و اجرا نمیشود. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار خودرو، واردات دستدومها (به شرط تدوین آییننامهای منطقی و قابل اجرا) میتواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.
اتفاقا در حال حاضر که بازار خودرو روزهای گرانی را میگذراند، ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده میتواند از التهاب بازار بکاهد. طبعا در صورت اجرایی شدن واردات و عرضه مناسب کارکردههای خارجی، امکان کاهش قیمت در بازار خودرو وجود دارد.
طبق سیاست وزارت صمت، قرار است خودروهای کارکرده با محصولات ایرانخودرو و سایپا وارد رقابت شوند و خودروهای نو نیز با محصولات مونتاژی. فعلا اما نه واردات خودروهای نو رونق دارد نه خبری از کارکردههاست.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست