جمعه 14 ارديبهشت 1403-13:57 شمسی /5/3/2024 1:57:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62666
  • زمان انتشار:چهارشنبه 11 بهمن 1402-9:42
دلایل انفجار قیمت‌ها در بازار خودرو بررسی شد

حدود ۲ هفته ای است که «خودرو» طلا شده و با افزایش قیمت روزانه همراه شده است و برخی از کارشناسان بر این باور هستند که نوسان قیمت دلار سرانجام مهار قیمت در بسیاری از کالاها و خدمات از جمله خودرو را پاره کرد.
«خودرو» طلا شد!

توقف عرضه خودرو، تصمیمی برای گرانی!

فیروز نادری، کارشناس خودرو در این باره به آرمان ملی گفت: عرضه خودرو گویا با یک برنامه ریزی از پیش صورت گرفته از سوی اکثر شرکت های خودروساز متوقف یا با کندی فراوان همراه شده است تا شاید بتواند خود را به افزایش قیمت دلار برساند، چرا که قیمت اکثر خودروها حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است هر چند به نظر می رسد واقعاً بازار دیگر کشش بیشتر افزایش قیمت ها را نداشته باشد اما بسیاری از خودروسازان حتی با وجود آماده بودن محصولات هیچ خودرویی را فاکتور نمی کنند و یا حتی فراخوانی برای پرداخت هزینه خودروهای ثبت نامی را اعلام نمی کند، از این رو به نظر می رسد که بازار خودرو نیز در مسیر تلاطم قیمت ارز گام بر می دارد .

قیمت گذاری دستوری بازار خودرو

او درباره تاثیر قیمت گذاری دستوری خودرو در بهبود این بازار گفت: بازار خودرو تاکنون بارها ثابت کرده است که نظام دستوری را بر نمی تابد و به نظر می رسد خودِ مسئولین هم به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند بر جریان های قوی در این زمینه چیره شوند در حقیقت آنچه که بیشتر مشهود است، دست های پنهان و پرقدرتی است که با وجود اینکه محصولات آماده در شرکت های خودروسازی وجود دارد، بازهم توانِ عرضه آن در بازار وجود ندارد. گویا افراد حقیقی و حقوقی فراوانی در این بازار وجود دارد که مانع از اجرای سیاست های تنظیم کننده بازار در این خصوص می شود.

واکاوی زیان انباشته خودروسازان

نادری در باره ادعای زیان انباشته خودروسازان گفت: من اصلاً این ادعا را باور ندارم، خودروسازان خودروهای معمولی را با اضافه کردن یکی دو آپشن بسیار ناچیز با قیمت های بسیار کلان به فروش می رسانند در حالی که در حال حاضر اکثر قطعات آن در داخل کشور تولید می شود و نیاز به واردات آن در اکثریت شرکت های خودروساز وجود ندارد، بنابراین چالش زیان انباشته رد می شود و به نظر می رسد آنچه که در این حوزه نیاز داریم، نظارت بیشتر است نه همدردی با خودروسازان .

تاثیر واردات خودروهای نو و کارکرده

این کارشناس درباره ضرورت واردات خودرو جهت متعادل سازی بازار خودرو گفت: مسئله واردات خودروهای نو و کارکرده تبدیل به موضوعی فرسوده شده است که قطعاً در این حوزه نیز دست های قوی برای ممانعت از اجرای آن وجود دارد، این مسئله به ویژه در باره خودروهای کارکرده بیشتر صدق می کند چرا که واردات خودروهای نو با توجه به قیمت نسبتاً گرانتر آن در مقایسه با خودروهای کارکرده و ... چندان شرایط را برای اقشار ضعیف جامعه هموار نمی کند، هر چند واردات همین خودروها نیز در حال حاضر در بازار با رانت های کلان به قیمت های نجومی فروخته می شود، اما در خصوص خودروهای کارکرده باید گفت می توانند در رقابت با خودروهای داخلی سطح کیفی تولید و قیمت ها را در بازار متعادل سازد و از این رو دست های قوی پشت پرده هنوز مجوز اجرای آن در بازار را صادر نکرده است، و واقعاً همگان در انظار هستند تا ببینند دلل اصلی تعلل برای اجرای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

بهترین راهکار حل مشکل بازار خودرو

او بهترین راهکار برای حل مشکلات بازار خودرو را خصوصی سازی واقعی شرکت های خودروساز برتر کشور اعلام و بیان کرد: بارها اعلام شده است که خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در دست بررسی، اجرا و .... است اما به نظر می رسد همان افرادی که از فعالیت این شرکت ها و تولید خودروهای ضعیف با قیمت های کلان سود می برند، راضی به خصوصی سازی آن ها نمی شوند و تا چنین معضلی در جامعه وجود دارد، تغییری در بازار نابسامان خودرو ایجاد نخواهد شد.

او درباره پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال جاری گفت: قیمت خودرو با توجه به وضعیت بازار دیگر امکان افزایش قیمت ندارد، هر چند گویا همه تلاش ها و عدم عرضه خودرو در تلاش برای افزایش قیمت مستمر تا پایان سال دارد، اما در هر حال قیمت خودرو همپای با قیمت دلار در حال افزایش است، بنابراین به نظر نمی رسد قیمت خودرو کاهشی شود.

قیمت خودروهای داخلی

این گزارش حاکی است؛ قیمت خودروهای داخلی در اکثر محصولات افزایشی است و تنها چند خودرو با ثبات قیمت نسبت به روزهای گذشته مواجه هستند. پرچمدار افزایش قیمت در بازار محصولات داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که در سال گذشته توسط شرکت ایران‌خودرو از خطوط تولید کنار گذاشته شد. این خودرو با ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزگذشته، در نهایت ۵۷۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری می‌شود. دنا پلاس دنده‌ای به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵گانه مدتی است که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار عرضه نمی‌شود، این کاهش عرضه می‌تواند دلیل افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی دنا پلاس به شمار بیاید. دنا پلاس دنده‌ای در میان خریداران و فروشندگان ۷۵۹ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. شاهین دنده‌ای محصول گروه خودروسازی سایپا در بازار خودرو امروز ۶۷۵ میلیون تومان به فروش رسید تا افزایش قیمت ۸ میلیون تومانی نسبت به روزگذشته را به نام خود ثبت نماید. گران‌ترین خودرو اتوماتیک ساخت داخل یا همان تارا v ۴ دنده اتوماتیک نیز با قیمت ۱.۰۸۰ میلیون تومان نسبت به روزگذشته با افزایش قیمت ۱۶ میلیون تومانی معامله شد.

قیمت خودروهای مونتاژی

بیشترین افزایش قیمت در این بخش از بازار خودرو متعلق به دو شرکت بزرگ خودروساز بخش خصوصی است. دو محصول آریزو ۶ پرو و تیگو ۷ پرو شرکت مدیران خودرو بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده‌اند. آریزو ۶ پرو با ۸۰ میلیون تومان و تیگو ۷ پرو با ۴۷ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزگذشته در بازار قیمت گذاری شدند. هر یک از این دو محصول به ترتیب ۱.۵۵۰ و ۱.۸۵۰ میلیون تومان از سوی مالکین اعلام قیمت می‌شوند. محصولات شرکت خودروسازی کرمان موتور نیز با افزایش قیمت چشم‌گیری در بازار خودرو مواجه هستند. خودرو جک S ۵ نیوفیس و پیکاپ کی ام سی T ۸ هر کدام به ترتیب با قیمت نهایی ۱.۶۵۰ میلیون تومان و ۱.۵۶۰ میلیون تومان در بازار معامله شدند تا افزایش قیمت ۱۱ و ۲۱ میلیون تومانی را نسبت به روزگذشته به نام خود ثبت کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین