پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-12:18 شمسی /5/2/2024 12:18:33 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62531
  • زمان انتشار:يکشنبه 1 بهمن 1402-7:10

کارشناسان و تحلیلگران اعلام کردند که ایلان ماسک با درخواست داشتن حق رای بیشتر در تسلا و تهدید ساخت محصولات در خارج از این مجموعه به این شرکت آسیب می‌زند.
منفعت‌طلبی ایلان ماسک در تسلا

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، هشدار ایلان ماسک در مورد اینکه در صورت کسب‌نکردن ۲۵درصد حق رای، ترجیح می‌دهد محصولاتش را خارج از تسلا بسازد، وظایف او به عنوان مدیرعامل را نقض و سوالاتی را در مورد ارزش‌گذاری تسلا ایجاد می‌کند.

این میلیاردر صراحتا اعلام کرده که از تبدیل شدن تسلا به یک رهبر در فناوری‌ها ناراحت است، مگر اینکه در شرکت حدود ۲۵درصد حق رای داشته باشد. او در شبکه اجتماعی ایکس خود گفت که قدرت او برای تاثیرگذاری کافی است، اما نه آنقدر که نتواند او را سرنگون کند. وی افزود در این صورت ترجیح می‌دهد محصولاتی خارج از تسلا بسازد.
آن لیپتون، استاد دانشگاه تولین، گفت: «مشکل این است که توییت‌های او نشان می‌دهد که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل و مدیر، او نه‌تنها فرصت‌های سودآور تسلا را بر اساس ترجیحات شخصی خود رد می‌کند، بلکه آنها را به شرکت‌های خصوصی خود هدایت می‌کند.

این یک تضاد منافع است که حاکی از نقض وظایف امانتداری او در قبال تسلاست.» برخی از تحلیلگران همچنین می‌گویند هر گونه حرکت برای تغییر توسعه فناوری به خارج از تسلا با حذف فرصت‌های رشد به ارزش سهام آن آسیب می‌رساند.

بر اساس یک اصل قانونی به نام دکترین فرصت‌های شرکتی، مدیران عامل و مدیران از استفاده از هر فرصت تجاری برای خود که متعلق به شرکت است منع می‌شوند. چارلز السون، استاد دانشگاه دلاور، می‌گوید این غیرقانونی است که او با فناوری‌‌هایی که تسلا ساخته و بدون اجازه شرکت برای خود جولان بدهد.

ماسک، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار تسلا با ۱۳درصد سهام، مالک چندین شرکت از جمله «اسپیس ایکس»، «نئورولینک»، «ایکس» و «ایکس ای آی» است. اما کنترل رای او در تسلا در دو سال گذشته کاهش یافته است زیرا او ده‌ها میلیارد از سهام شرکت را فروخت تا برای خرید ایکس (توییتر سابق)، تامین مالی کند.

مدیرعامل تسلا در انتظار صدور حکمی در مورد شکایت سهامداران است که گفته‌اند وی از تسلط خود بر هیات‌مدیره شرکت برای دریافت بسته حقوق و مزایای بالایی استفاده کرده که او را ملزم به کار تمام‌وقت در تسلا نمی‌کند. برآورد شرکت تحقیقاتی حقوق و دستمزد مدیران Equilar در سال ۲۰۲۲ نشان داد بسته حقوق و مزایای ماسک تقریبا ۶ برابر بیشتر از مجموع دستمزد ۲۰۰ مدیر پردرآمد در سال ۲۰۲۱ است.
منبع: فارس


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین