دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-19:30 شمسی /5/6/2024 7:30:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62509
  • زمان انتشار:پنجشنبه 28 دی 1402-7:37

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هرچند رویکرد واردات خودروهای اقتصادی وجود داشت اما این موضوع مغفول ماند، اضافه کرد: از آنجا که خودروی اقتصادی تولید نمی‌شود، عملا قیمت خودروهای موجود نیز به جای اینکه روزبه‌روز به دلیل کارکرده و قدیمی بودن ارزان‌تر شود، افزایش پیدا می‌کند که این آسیب جدی برای صنعت خودرو است.
«خودروی اقتصادی»؛ نقطه‌ضعف خودروسازان

به گزارش خودرونامه به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مصطفی طاهری درباره صحبت‌های رئیس سازمان استاندارد مبنی بر اینکه پژو پارس تا اسفند امسال مجوز تولید دارد، گفت: برخی خودروها براساس قوانین بالادستی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و طبق فرمول قیمت‌گذاری، قیمت پایه آنها افزایش می‌یابد.

اما موضوعاتی مانند تورم موجب شده که خودروسازان ادعا کنند که این قیمت، هزینه تولید را پوشش نمی‌دهد. بنابراین برای خروج از زیان به سیاست جدیدی روی آوردند که براساس آن خودروهای به‌اصطلاح جدید تولید کنند که مشمول فرمول قیمت‌گذاری خودرو نباشند و بتوانند قیمت‌های بالاتری برای آنها لحاظ کنند؛ در واقع خودروسازان تمایلی به حفظ پلتفرم‌های قبلی نداشتند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم اینکه وعده طراحی پلتفرم مشترک خودروی اقتصادی مطرح شد اما این وعده عملیاتی نشد، تصریح کرد: تولید خودروی اقتصادی از همه چیز مهم‌تر است تا خودرویی که قشر متوسط توانایی خرید آن را دارند وجود داشته باشد. اما متاسفانه این موضوع هر روز کمرنگ‌تر شده است.

طاهری با بیان اینکه همه خودروسازان قوی خودروهایی دارند که اقتصادی تلقی می‌شوند، این موضوع را نقطه‌ضعفی برای صنعت خودرو برشمرد و ادامه داد: باید وزارت صمت برای این موضوع برنامه‌ریزی کند؛ به‌رغم اینکه در دوره‌های قبلی نیز ادعاهایی برای این موضوع مطرح شد و از پلتفرم‌های مشترک اقتصادی رونمایی شد اما هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. در واقع تولید خودروی اقتصادی یکی از کارهای بر زمین مانده است که وزارت صمت باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مناسب داشته باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین