پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-23:19 شمسی /5/2/2024 11:19:10 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62364
  • زمان انتشار:دوشنبه 18 دی 1402-7:42

تورم بر قیمت خودرو نیز تاثیر داشته است. همانطور که در دیگر بازارهای شاهد تاثیر تورم هستیم، خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است. بنابراین خودروهای بیشتری مشمول این مالیات می شوند. 
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
ابهام هزینه‌کرد مالیات خودروهای لوکس

دولت باید درباره هزینه کرد این مالیات شفاف سازی کند. اینکه قیمت خودروها به دلیل تاثیر تورم، افزایش یافته و مشمول مالیات ستانی شده است، جای بررسی دارد.
تورم باعث شده خودروهایی که قبلا ارزش کمتری داشتند حالا میلیاردی شوند و مشمول مالیات شوند‌. ضمنا مگر عوارض از خودرویی که تولید و یا قبلا وارد شده، گرفته نشده‌است که دوباره می‌خواهند مالیات بگیرند.

در همه جای دنیا یک سری عوارض وجود دارد که متعلق به خودروهای خاص است، اما در ازای آن محل هزینه کرد این تعرفه مشخص شده است، مثلا در ازای تعرفه مالیات راه ساخته می‌شود.
مبنای اصلی محاسبه مالیات خودرو باید قیمت اصلی آن باشد. همچنین مبنای دیگر باید مدل و سال ساخت خودروها باشد.

این یک ملاک مناسب برای محاسبه مالیات خودرو است. اما تصادفی بودن یا تغییراتی که در اتومبیل ایجاد شده تاثیری بر میزان پرداخت مالیات از طرف مشمولان نمی‌گذارد.
مشخص نیست دولت‌ها مالیات‌های دریافت شده را در چه بخشی هزینه می‌کنند و آیا قصد این را دارد که اقدامی مناسب مثلاً برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا، بهبود وضعیت حمل و نقل، کاهش قیمت خودرو انجام دهد یا خیر که این رویکرد نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف و عملکرد مثبت دولت دراین خصوص است تا مالیات ستانی در تعاملی دوجانبه با سیاست برد – برد اجرایی شود.
دریافت مالیات در حوزه‌های مختلف در اکثر کشورهای جهان با نظام مالیاتی قوی در حال اجراست و این امر شامل خودرو نیز می‌شود اما قیمت خودرو در این کشورها در مقایسه با ایران بسیار کمتر است و از سوی دیگر میزان دریافت عوارض، گمرکی یا وجود ندارد یا این رقم هم بسیار کمتر از آنچه در ایران است می باشد.

منبع: روزنامه کسب‌وکار


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین