شنبه 1 ارديبهشت 1403-6:55 شمسی /4/20/2024 6:55:26 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:6149
  • زمان انتشار:پنجشنبه 17 بهمن 1398-5:59
پاسخ وزارت دفاع به نگرانی قطعه سازان بابت موازی کاری

وزرای صنعت، معدن و تجارت و دفاع به قطعه سازان کشور اطمینان دادند صنایع دفاعی به رقیب بخش خصوصی فعال در این صنعت  تبدیل نخواهد شد.
دوست تان هستیم نه رقیب تان
با ورود صنایع دفاع به ماجرای ساخت داخل قطعات خودرو، این نگرانی در بین قطعه سازان به وجود آمد که نکند قرار است در این عرصه موازی کاری صورت گیرد. این در حالی است که عصر امروز و در حاشیه مراسم افتتاح و رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو، وزاری صنعت، معدن و تجارت و دفاع، موازی کاری در قطعه سازی را رد کردند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که تحریم های آمریکا علیه خودروسازی به محدود شدن ورود بخشی از قطعات موردنیاز خودروسازان انجامید و به تبع آن و البته سایر مشکلات، تیراژ افت کرد. برای عبور از این بحران، نهضت و پویشی به نام داخلی سازی قطعات به راه افتاد و قرار شد تا حد امکان از وابستگی به قطعات خارجی کاسته شود. نه تنها قطعات معمولی، بلکه برخی قطعات به اصطلاح های تک و داری فناوری پیشرفته نیز در لیست داخلی سازی قرار گرفتند و اینجا بود که پای صنایع دفاع به بومی سازی قطعات خودرو باز شد. 
ازآنجاکه گفته می شود صنایع دفاع از توان فنی بالایی برخوردار است، تصمیم بر آن شد تا این نهاد نظامی کار روی قطعات پیشرفته و حساسی مانند ECU توربوشارژ و ترمز ضدقفل را آغاز کند و قطعه سازان نیز به فراخور توان فنی شان، داخلی سازی انجام دهند. هرچند ابتدا هیچ حرف و حدیثی بابت ورود صنایع دفاع به قطعه سازی وجود نداشت و اگر هم داشت، علنی نشد، اما رفته رفته برخی قطعه سازان نسبت به احتمال موازی کاری صنایع دفاع در حوزه ساخت قطعات، ابراز نگرانی کردند. حرف آنها این بود و هست که حضور صنایع دفاع در قطعه سازی باید مقطعی و مختص به ساخت قطعات خارج از توان صنعت قطعه باشد. به عبارت بهتر، قطعه سازان نگران حضور صنایع دفاع در صنعت قطعه به عنوان "رقیب" هستند و ظاهرا این موضوع را تلویحا به اطلاع وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز رسانده اند.
این در حالی است که هم وزیر صمت و هم وزیر دفاع، هر دو تاکید کردند صنایع دفاع قرار نیست در قامت رقیب قطعه سازان ظاهر شود. در این مورد، رضا رحمانی وزیر صمت تاکید کرد که  "وزارت دفاع در تولید و داخلی سازی (قطعات خودرو) رقیب بخش خصوصی نیست." این جمله رحمانی نشان می دهد وی در جریان نگرانی قطعه سازان بابت موازی کاری صنایع دفاع در تولید قطعات، قرار گرفته و از همین رو به آنها بابت رخ ندادن این اتفاق اطمینان خاطر داد.
از آن سو اما امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع نیز هدف از ورود صنایع دفاعی به داخلی سازی قطعات را کمک به قطعه سازان دانست. وی تاکید کرد که " صنایع دفاعی به قصد شکستن تحریم‌ها علیه خودروسازی  و تامین قطعات وارداتی (آنها که امکان تامین شان از خارج به دلیل تحریم نیست)، به ماجرای داخلی سازی ورود کرده است. وزیر دفاع این را هم گفته که حضور این وزارتخانه در قطعه سازی، "ماموریتی" است، بنابراین به هیچ وجه در تولید قطعاتی که بخش خصوصی توان ساخت آنها را دارد،  ورود نخواهد کرد. 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین