سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-23:2 شمسی /4/30/2024 11:02:24 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60855
  • زمان انتشار:شنبه 4 آذر 1402-7:39

پس از آنکه رشد نجومی قیمت در بازار خودرو اعتراض مشتریان این بازار را به همراه داشت، مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس مصوباتی را برای واردات خودرو به منظور مدیریت بازار و قیمت‌ها صادر کردند. 
ورود مجلس به تعرفه واردات خودرو

به گزارش خودرونامه، هرچند اجرای این مصوبات با تاخیر زیادی همراه شد، اما در نهایت تعیین تعرفه برای واردات به عاملی برای اختلاف‌نظر نمایندگان مجلس و دولت تبدیل شده است.
علی جدی نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با بیان اینکه به دنبال کاهش تعرفه واردات خودرو هستیم، گفت: دولت نباید واردات خودرو را با هدف درآمدزایی انجام دهد، زیرا هدف از واردات خودرو در این مقطع زمانی ساماندهی بازار و تامین نیاز بازار است.
وی درباره تعرفه واردات خودرو گفت: دولت برای واردات خودروهای برقی تعرفه را صفر و برای خودروهای هیبریدی این تعرفه را ۱۵ درصد در نظر گرفته است، اما این تصمیم پاسخگو نیست زیرا خودروهای وارداتی فعلی برقی یا هیبریدی نیستند.
جدی ادامه داد: براساس گفته‌های قبلی مقرر بود که خودروی اقتصادی وارد شود، این در حالی است که تعرفه سنگین اشکالاتی در تحقق این مهم ایجاد کرده است. به‌طور مثال قیمت خودرویی که باید کمتر از یک میلیارد تومان می‌شد اکنون به دو میلیارد تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به بحث تعرفه‌های واردات خودرو ورود کرده و با وزارت صمت به این موضوع رسیدگی کنیم، زیرا سقف قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار را در نظر گرفتیم که این مشکل حل شود، قرار نیست محدودیت واردات ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و خودمان نیز به اندازه قیمت این خودرو به آن اضافه کنیم.
جدی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که تعرفه واردات خودروهایی که کمتر از ۲۰ هزار دلار است را کاهش دهیم، تصریح کرد: دولت نباید واردات خودرو را با هدف درآمدزایی انجام دهد، زیرا هدف از واردات خودرو در این مقطع زمانی ساماندهی بازار و تامین نیاز بازار است.
نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با تعرفه‌های فعلی خودروهای وارداتی به دست مردم عادی نمی‌رسد و فقط افراد پولدار می‌توانند این خودروها را خریداری کنند.

واردات محدود خودرو دردی از بازار درمان نمی‌کند
روح‌اله عباس‌پور با بیان اینکه واردات محدود خودرو دردی از بازار درمان نمی‌کند، گفت: بخش عمده بازار خودرو اکنون در اختیار ایران‌خودرو و سایپاست و این موضوع موجب شده مردم از کیفیت و قیمت خودرو گلایه‌مند باشند.
عباسپور ادامه داد: کمیسیون صنایع مجلس و سایر نمایندگان نسخه فعلی حل این موضوع را در واردات خودرو می‌دانند، بنابراین در قوانین متعدد بستر لازم برای واردات خودروهای نو و کارکرده را فراهم کردند تا افراد و شرکت‌هایی که قابلیت و توانایی واردات دارند، بتوانند از این ظرفیت برای واردات استفاده کنند.
وی اضافه کرد: با واردات خودرو از یک سو قیمت خودرو تعدیل می‌شود زیرا میزان عرضه افزایش خواهد یافت، از سوی دیگر خودروسازان ناچار به رقابت با خودروهای وارداتی می‌شوند بنابراین کیفیت خودروهای تولیدی ارتقا می‌یابد.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه مجلس قوانین متعددی برای واردات تصویب کرده، اما دولت آنگونه که انتظار می‌رفت عمل نکرد. واردات باید از سال گذشته آغاز می‌شد که این اتفاق رقم نخورد، همچنین مقرر بود امسال ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود، اما این اقدام نیز انجام نشده است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: نکته قابل‌تامل این است که دولت با ارائه لایحه واردات خودروهای کارکرده خود به دنبال واردات این خودروها بود، اما با وجود اینکه مجلس این موضوع را به قانون تبدیل کرد ولی هنوز آیین‌نامه مربوط به آن تعیین‌تکلیف نشده است.
عباس‌پور تصریح کرد: واردات محدود خودرو که تاکنون انجام شده، دردی از مشکلات این بازار درمان نمی‌کند باید واردات به‌گونه‌ای باشد که نیاز بازار و تقاضا را برطرف کند.

کمبود ارز؛ علت طولانی شدن واردات خودرو
مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در مورد اینکه چرا واردات خودرو تا این اندازه به درازا کشیده شده است، دلیل مهم آن را کمبود منابع ارزی می‌داند که با وجود نیاز بازار به کالا‌های اساسی، چون شیرخشک و گندم و دارو، خودرو را در خارج از نوبت قرار داده و دست‌کم مقدار محدودی در اختیارش گذاشته است. دولت در ابتدای سال وعده داده بود تا خرداد امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد کند، اما الان عملا در حدود ۱۲۰۰ دستگاه آمده که تحویل داده نشده، یعنی به دست مشتری هم هنوز نرسیده و این تعداد هم صرفا برای شماره‌گذاری است.
به گفته کارشناس بازار خودرو، مانع اصلی و دلیلی که واردات خودرو را کند کرده، عدم تخصیص ارز مورد نیاز است. طبیعی است به دلیل اینکه کشور در تشنگی ارزی به سر می‌برد واردات خودرو در ابتدا یک خوش‌بینی غیرواقعی برای برخی از مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود که آن هم از سوی مسوولان به ویژه نمایندگان مجلس تقویت می‌شد. در صورتی که یکی از وزنه‌های بسیار سنگینی که به پای واردات خودرو بسته شده عدم تخصیص ارز مورد نیاز است، یعنی عملا آن مقدار وجود ندارد و اولویت‌هایی بالاتر از خودرو در کشور وجود دارد به ویژه در بحث دارو، شیرخشک و گندم. اینها سبب شده واردات با محدودیت انجام شود.
وی در ادامه موانع دیگری که بر سر راه واردات وجود دارد را برمی‌شمارد و می‌افزاید: مساله بعدی که در این مسیر وجود دارد و کمتر به آن پرداخته می‌شود، موانعی است که بر سر استانداردسازی وجود دارد. مسوولان می‌گویند پنج سال واردات نداشتیم و طبیعتا تا دوباره روی روال بیفتد و افراد جدیدی که روی کار آمده‌اند با پروسه آشنا شوند، زمان می‌برد. این اظهارات عجیب است. مگر پروسه واردات خودرو تغییری کرده؟ اتفاق جدیدی هم که نیفتاده و به نظرم این دلیل منطقی نیست. علاوه بر این به نظر من این کار در دالان‌ها و بوروکراسی اداری افتاده که باید روی روال معمولی اتفاق بیفتد و خودرو شماره‌گذاری شود، ولی حتی برای آن تعداد محدودی هم که وارد شده، انجام نمی‌شود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اتفاق دیگری که باید در نظر گرفت این است که تمام شرکت‌هایی که جدیدا در حوزه واردات خودرو اقدام کرده‌اند قریب به اتفاق‌شان شرکت‌های تازه و نوپا هستند و در این پروسه تجربه کمی دارند. به طور کلی به دلیل شرایط پیچیده و گنگ اقتصادی حتی شرکت‌ها هنوز ریسک واردات خودرو را نپذیرفتند. طبیعی است، چون همه سرمایه‌گذار خصوصی هستند. اگر در بخش خصوصی واردات نگاه کنیم، این ریسک را هنوز برنداشته‌اند که برویم حتی اگر ارز آن تامین است ما برویم در حجم بالاتر خودرو وارد کنیم. مثلا شرکتی که تویوتا کرولا را وارد کرده طبق شنیده‌های من، محدود است و حدودا صد دستگاه وارد کرده‌اند و عملا سازمان حمایت هم در این سری واردات آنقدر نظارت شدیدی می‌کند که عملا همان تعداد محدود را هم باید از طریق سامانه بفروشند. این سیاستگذاری نامشخص واردات شرکت‌ها را با چالش مواجه می‌کند که حتی اگر ارز لازم در حالت خوش‌بینانه در اختیارشان قرار بگیرد، در این وادی پا نمی‌گذارند، چون درصد ریسک‌شان را بالا می‌برد.
نکته دیگر اینکه اخیرا محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم، گفته یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروی برقی تامین شده است که فرزانه این اظهارات را خلاف وضعیت منابع ارزی کشور می‌داند و باور دارد اگرچه در کلام صحبت از تخصیص بودجه و ارز می‌شود، ولی عملا شاید یک تهاتری اتفاق بیفتد.

پیش‌بینی قیمت خودرو تا شب عید
فعالان خودرو مانند دیگر بازار‌ها از رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا گلایه دارند، اما با نزدیک شدن به بازار شب عید این بازار چه روندی را طی خواهد کرد؟
به گفته مسیح فرزانه، پیش‌بینی می‌شود امسال هم طبق روالی سنتی، بازار شب عید را خواهیم داشت و تقاضا‌هایی شکل می‌گیرد، اما با توجه به رکود شدیدی که در بازار ایجاد کرده‌اند، اصلا با شب عید سال‌های گذشته قابل قیاس نخواهد بود. دلیل مهم آن شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید است که شمار افراد خریدار واقعی در بازار خودرو را کاهش داده است. این رکود ممکن است تا اردیبهشت سال آینده هم ادامه‌دار باشد و علاوه بر آن هم‌زمان با افزایش قیمت نیز مواجه شود.
وی با اشاره به قیمت خودرو‌های وارداتی که از شهریور ماه در مقاطع کوتاه افزایش ۶ درصد، ۱۰ درصد و ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌اند می‌افزاید: از دو هفته پیش تاکنون تمام خودر‌وهای وارداتی در بازار با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، یعنی تقریبا از کف ۴۰، ۵۰ میلیون در نظر بگیرید تا بعضا روی مدل‌های لوکس که به یک میلیارد هم می‌رسد. این افزایش قیمت مجددا قابل پیش‌بینی است و حداقل از دی‌ماه به دلیل افزایش نرخ تورم می‌توان آن را حس کرد.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین