پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-9:32 شمسی /5/2/2024 9:32:42 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60823
  • زمان انتشار:سه شنبه 30 آبان 1402-11:33
خودرونامه روند ورود خودرو به کشور طی دو دهه گذشته را بررسی کرد

واردات خودرو در شرایطی از اردیبهشت سال گذشته و پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شد که در حال حاضر روند ورود خودروهای خارجی به کشور بسیار کند و به اصطلاح قطره چکانی پیش می رود و از همین رو، بدترین سال واردات در دوره اخیر رقم خورده است. 
بدترین سال واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، شرایط واردات خودرو به شکلی است که آمار و ارقام نشان می دهد دوره یک ساله اخیر، بدترین سال واردات خودرو از نظر تعداد خودروهای وارد شده به کشور است. آیین نامه واردات خودرو (در دور جدید) اوایل شهریور سال گذشته ابلاغ شد و پس از آن، شرکت های مجاز می توانستند اقدام به واردات محصولات موردنظر خود با توجه به شرایط و قواعد موجود در آیین نامه کنند.

از آن زمان تا به امروز که یک بازه زمانی بیش از یک سال را شامل می شود، تعداد خودروهای وارد شده به کشور گویا حتی به پنج هزار دستگاه نیز نرسیده است. این در حالی است که آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد از سال 1384 تا 1397، در هر سال حداقل 10 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. بنابراین اگر حدفاصل ابلاغ آیین نامه واردات خودرو تا به امروز را یک بازه زمانی یک ساله در نظر بگیریم (هرچند البته به طور دقیق، 15 ماه می شود)، این سال فرضی بدترین سال واردات خودرو در تقریبا این دو دهه است.

آماری که وزارت صمت در کتابچه طرح تحول خودرو منتشر کرده، نشان می دهد از سال 84 تا 97 (سالی که با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو به کشور در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع شد) چیزی حدود 700 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. در هیچکدام از این سال ها، واردات کمتر از 10 هزار دستگاه نبوده و به طور میانگین در هر سال نزدیک به 49 هزار دستگاه خودرو خارجی راهی کشور شده است.

در سال 97 و با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و تحریم ایران، سیاستگذار تصمیم به مدیریت منابع ارزی گرفت و به تبع آن، واردات را ممنوع کرد. در اسفند 1400 اما رئیس جمهور دستور آزادسازی واردات را داد و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز در اردیبهشت پارسال ممنوعیت ورود خودرو به کشور را برداشت.

طبق وعده های مسوولان وزارت صمت، تا به امروز باید حداقل 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می شد، اما آن طور که برخی فعالان عرصه واردات می گویند، هنوز حتی پنج هزار دستگاه خودرو نیز وارد نشده است. گویا مسائلی مانند کمبود ارز و نبود هماهنگی لازم بین دستگاه ها، سبب شده واردات خودرو به کشور بسیار کند پیش برود. در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر در صف دریافت خودروی خارجی ثبت نامی خود هستند اما تا به امروز حتی هزار نفر هم موفق به دریافت خودرو نشده اند. خودرونامه پیش تر در گزارشی عنوان کرد کرد که اگر روند واردات به همین شکل پیش برود، عمل به تعهد ایجاد شده (تحویل خودرو به 30 هزار متقاضی) تا سال 1407 طول خواهد کشید.

هر چه هست، فعلا واردات خودرو به کشور بسیار کند پیش می رود و به نظر می رسد تا وقتی مسئله تامین ارز آن حل نشود، امیدی به رونق گرفتن ورود خودرهای خارجی و تحقق هدف مربوطه (تنظیم بازار خودرو با کمک واردات) نیست.

اما نگاهی بیندازیم به آمار منتشره از سوی وزارت صمت تا مشخص شود طی حدودا دو دهه گذشته هر سال چه تعداد خودرو وارد کشور شده است. طبق آمار موردنظر، در بازه زمانی 1384 تا 1397، کمترین واردات خودرو متعلق به سال پایه (84) است و اوج واردات نیز در سال 93 بوده است. در سال 84، حدود 10 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده، اما در سال بعد تعداد وارداتی ها یک و نیم برابر شده است. طی سال 86 تعداد خودروهای وارداتی به کشور به چهار و نیم برابر سال پایه رسیده و در سال 87 نیز پنج برابر (نسبت به سال پایه) شده است.

طی سال های 88 تا 91، روند واردات خودرو به کشور نزولی شده اما در سال 92 دوباره اوج گرفته است. از 88 تا 91 تعداد خودروهای وارداتی به کشور به ترتیب 41 هزار، 45 هزار، 38 هزار و 45 هزار دستگاه بوده است.

این در حالی است که طی سال 92 تعداد خودروهای وارداتی به کشور رقم 78 هزار دستگاه را ثبت می کند. در سال 93 اما قله واردات خودرو شکل می گیرد، چه آنکه در این سال تعداد خودروهای وارداتی از مرز 103 هزار دستگاه نیز رد می شود. در سال 94 اما رقم واردات خودرو تقریبا نصف می شود، با این حال در سال 95 دوباره در مسیری صعودی می افتد. در این سال نزدیک به 77 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

طی سال 96 نیز واردات خودرو کمی افت کرده و با بالای 70 هزار دستگاه می رسد و نهایتا در سال 97 به دره 15 هزار دستگاهی سقوط می کند.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین