به گزارش خبرنگار خودرونامه، اعتراض شدید قطعه سازان به تشدید واردات قطعات خودرو از چین، این روزها همچنان یکی از مباحث داغ در محافل خودرویی کشور است و حواشی آن ادامه دارد. هفته گذشته بود که در جریان نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، صحبت از تشدید واردات قطعات از چین به میان آمد و قطعه سازان بی پروا به خودروسازها و حتی وزارت صمت بابت این ماجرا تاختند.
حرف قطعه سازان این بود که واردات قطعه از چین طی سال جاری به شدت رشد کرده و خودروسازان حتی قطعاتی که ساخت داخل دارند را نیز وارد می کنند. در این جلسه همچنین عنوان شد که خودروسازان اخیرا 544 میلیون دلار قطعه از چین ثبت سفارش کرده اند و بخشی از آنها قطعاتی هستند که مشابه داخلی دارند. قطعه سازان تاکید کردند که در صورت ادامه این روند، صنعت قطعه تا زمستان امسال بیشتر دوام نخواهد آورد.
اظهارات قطعه سازان و تاختن شان به خودروسازان و وزارت صمت اما ظاهرا برای آنها بی هزینه نیز نبوده است، از جمله اینکه خودروسازان اعلام آمادگی کرده اند دلایل واقعی واردات قطعات از چین را رو کنند.
یک منبع آگاه در خودروسازی که نخواست نامش فاش شود، در این مورد به خبرنگار خودرونامه گفت: واردات قطعات از چین در دو بخش انجام می شود که سهم اعظم آن به قطعات غیر داخلی مربوط است. به گفته وی، بخشی از قطعات موردنیاز خودروسازان در داخل تولید نمی شود، از جمله قطعات الکترونیکی؛ بنابراین شرکت های خودروساز مجبورند آنها را از خارج تامین کنند.
وی اما دلیل بعدی تشدید واردات قطعات از چین را زیاده خواهی قطعه سازان عنوان می کند و می گوید:درست است که برخی قطعات وارداتی نمونه داخلی دارند، با این حال چون قیمت مدل خارجی آنها کمتر از آب در می آید، خودروسازان گاهی واردات این قطعات را ترجیح می دهند.
این منبع آگاه در خودروسازی می گوید: به عنوان مثال، فلان قطعه خارجی –چینی- 100 دلار قیمت دارد و ما برای اینکه از تولید داخل استفاده کنیم، به قطعه سازان می گوییم حاضریم این قطعه را 130 دلار از شما بخریم؛ با این حال، آنها زیاده خواهی می کنند و مثلا می گویند، قطعه موردنظر را 200 دلار می فروشند. در این شرایط، خودروسازان چون از ناحیه قیمت گذاری دستوری با کمبود نقدینگی مواجه هستند، برای ایجاد تعادل در هزینه تولید، چاره ای ندارند جز اینکه گاهی نیاز خود را از خارج تامین کنند.
به گفته وی، "بنابراین دلیل اینکه خودروسازان گاهی به سمت واردات قطعات دارای ساخت داخل از چین می روند، ریشه در رفتار خود قطعه سازان نیز دارد؛ به عبارت بهتر، اگر آنها قیمت های عادلانه ای را پیشنهاد بدهند، خودروساز تامین قطعات از داخل را به واردات ترجیح می دهد.
اما ایران خودرو نیز به عنوان مشتری اصلی قطعه سازان کشور، تاکید می کند که سیاست این شرکت تامین قطعات با کیفیت و قیمت رقابتی است. ایران خودرویی ها با بیان اینکه سياست این شرکت به عنوان بنگاه اقتصادي در تامين قطعات، استفاده از منابعي است كه قطعات را با كيفيت و قيمت رقابتي عرضه مي كنند، تاکید می کنند:در همين حال با بررسي هايي كه در تامين كنندگان داخلي و خارجي صورت مي گيرد، برخي از تامين كنندگان خارجي قطعه را با كيفيت بالاتر و قيمت پايين تري ارايه مي كنند، اما ايران خودرو اين فرصت را به سازندگان داخلي مي دهد تا با ارايه محصول با كيفيت و حتي با قيمت 30 درصد بالاتر از منبع خارجي در توليد و تامين كنند.
بنابراین سياست ايران خودرو در بحث تامين برخلاف ادعاهاي برخي قطعه سازان، تامين قطعه با كيفيت و قيمت رقابتي از منابع داخلي است كه اين موضوع علاوه بر حمايت از سازندگان داخلي، مشكلات تامين ارز خودروساز را نيز مرتفع مي كند.