يکشنبه 11 خرداد 1404-23:39 شمسی /6/1/2025 11:39:45 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60701
  • زمان انتشار:يکشنبه 21 آبان 1402-14:41

در این نوشته سعی بر آنست تا در مورد وضعیت تولید خودرو مطالبی ارائه شود تا هم حرف بسیاری از شهروندان منتقل شود و هم تلنگری برای خودروسازان و تصمیم سازان عرصه صنعت خودرو باشد.
امیرعلی عبداله زاده، کارشناس بازار خودرو
کیفیت، حلقۀ مفقوده صنعت خودرو کشور

خودرو در عصر امروز، کالای مهم و مصرفی می باشد که اکثریت آحاد جامعه با این کالا در ارتباط هستند. کالایی که نمیتوان در زندگی امروزه ، نقش آن را نادیده گرفت. چرا که این کالا علاوه بر حمل و نقل، بسیاری از ابعاد دیگر زندگی انسان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید اضافه کرد که در ایران خودرو علاوه بر بُعد مصرفی، به دلیل تورم و سایر عوامل اقتصادی و اجتماعی، نقش کالای سرمایه‌ای را دارد و اقشار مختلفی از مردم وضعیت خودرو و ابعاد مختلف این موضوع را دنبال می‌کنند.

خودروسازی در ایران سابقه نسبتاً طولانی دارد و ایران یک کشور تولید کننده خودرو به شمار میرود و بخش زیادی از نیاز مردم به خودرو در داخل کشور تأمین می‌شود. گاه با مونتاژ و عمدتاً با تولید داخل . هرچند بسیاری از کارشناسان ، هیچ یک از تولیدات داخلی را ، خودروی صرفاً ایرانی نمی‌دانند، بلکه آنها را نمونه ایرانیزه شده خودروهای خارجی قلمداد می‌کنند!

به هر حال موضوع خودرو برای مردم بسیار مهم است و مسئولین مربوطه و یا خودروسازان را به دلیل عدم تولید خودروی با کیفیت بالا و هم ردیف خودروسازان جهانی ، مورد انتقاد قرار می‌دهند.

در این رابطه دو موضوع بسیار مهم است اول کیفیت خودروهای تولید داخل و دیگری آپشن این خودروها که بعضاً این دو موضوع سهواً یا به عمد از سوی تولید کنندگان خلط می‌شود.

به عنوان نمونه کیفیت ورق استفاده شده در بدنه خودرو یا پلاستیک استفاده شده در داشبورد و اتاق خودروهای داخلی روز به روز افت میکند و داوم موتور خودروها بسیار کاهش یافته و پس از اندکی استفاده ، کارایی و راندمان موتور خودرو بسیار اُفت کرده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

همچنین بسیاری از موارد دیگر نظیر کاهش کیفیت رنگ، رگلاژ نبودن درب ها، صندلی های نامناسب، جلوبندی ضعیف ، تعلیق خشک و ... را می‌توان نام برد.

بسیاری از مردم خودروهای ساخت چند سال قبل را از نظر کیفیت موتور و بدنه ، مطلوب تر از خودروهای جدید میدانند و هر چند گاهی کلیپ مرتبط با ضعیف بودن بدنه و لق بودن قطعات و ... منتشر میشود و حتی برخی کابران به صورت طنز به این موضوع میپردازند.

در موضوع آپشن هم به جرأت میتوان گفت که خودروهای داخلی در مقایسه با خودرهای دیگر ، آپشنهای بسیار کم و محدودی دارند. حتی شرکتهای مونتاژ کننده خودروهای چینی هم به خاطر افزایش سود و کاهش هزینه، بسیاری از آپشنهای خودرو را حذف میکنند. به عنوان نمونه حذف ایربگهای جانبی ، مانیتور و ... را میتوان نام برد.

پس موضوعی که تولید کنندگان خودرو و تصمیم گیران این عرصه باید مدنظر داشته باشند این است که به دلیل کاهش هزینه ها، نباید روز به روز از کیفیت خودرو و ضخامت ورق خودرها کاسته شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین