دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-18:13 شمسی /5/6/2024 6:13:58 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60482
  • زمان انتشار:شنبه 29 مهر 1402-15:6
خودرونامه اوضاع سایت های خارج از کشور ایران خودرو و سایپا را بررسی کرد

خودروسازان ایرانی در حالی به خصوص طی دهه 80 اقدام به سرمایه گذاری های مالی و فنی در دیگر کشورها کردند که تا به امروز نتیجه مطلوب و چندان مثبتی از دل این استراتژی بیرون نیامده و شاهد مثالش نیز آخرین آمار تولید در سایت های خارجی آنهاست.
کارنامه تولید خارجی خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی نیمه نخست امسال تنها سایت های ایران خودرو در خارج از کشور فعال بوده اند که البته آنها نیز تولید بسیار ضعیفی داشته اند. طبق آمار منتشره، با وجود آنکه ایران خودرو در پنج کشور سایت تولیدی (با سرمایه گذاری مالی یا فنی) دارد، تنها دو سایت آذربایجان و عراق این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال فعال بوده اند. سایپا نیز که دارای پنج سایت (با سرمایه گذاری مالی یا فنی) در خارج است، هیچ فعالیتی در این مراکز طی نیمه ابتدایی امسال نداشته است.

سایپایی ها در کشورهای ونزوئلا، سوریه، عراق، الجزایر و تونس دارای سایت تولیدی هستند که در مجموع ظرفیتی 55 هزار دستگاهی دارند.

ایران خودرو نیز در آذربایجان، ونزوئلا، سوریه، عراق و سنگال دارای سایت تولیدی است. البته در آمار وزارت صمت اعلام شده که ایران خودرویی ها در نیمه نخست امسال قطعات  SKD رانا پلاس را به تونس ارسال کرده اند و این در حالی است که آمار دیگری از این وزارتخانه، سایت تونس را متعلق به سایپا دانسته است.

به هر حال، بنابر آخرین آمار منتشره، ظاهرا سایپا در هیچکدام از سایت های خارجی خود تولیدی طی نیمه نخست امسال نداشته است. ایران خودرو اما با احتساب قطعات ارسالی به تونس، در مجموع 148 دستگاه خودرو را طی نیمه ابتدایی امسال در خارج از کشور تولید کرده است. در مقایسه با نیمه ابتدایی سال گذشته، تولید ایران خودرویی ها در سایت های خارجی 74 درصد افت کرده است. نکته دیگر اینکه ایران خودرو در شهریور هیچ تولیدی در سایت های خارجی خود نداشته است. این در حالی است که این شرکت در شهریور سال گذشته، 440 دستگاه خودرو را طی آخرین ماه تابستان در خارج از کشور تولید کرده بود.

بنابر آمار ارائه شده اما تولیدات خارجی ایران خودرو متعلق به سایت های آذربایجان، عراق و تونس (که مشخص نیست بالاخره این سایت را باید متعلق به سایپا بدانیم یا ایران خودرو یا هر دو شرکت)، است. کل تولید ایران خودرو در سایت آذربایجان 53 دستگاه بوده که 48 دستگاه آن به سمند EF7 تعلق دارد و پنج دستگاه دیگر نیز دنا بوده است.

ایران خودرو در نیمه نخست پارسال 78 دستگاه محصول در سایت آذربایجان تولید کرد که همگی دنا بودند. بنابراین در نیمه نخست امسال، تولید ایران خودرو در سایت آذربایجان 25 دستگاه کاهش داشته است.

ایران خودرو اما به اندازه تولید 47 دستگاه رانا پلاس، قطعات این خودرو را به تونس ارسال کرده است. در نیمه نخست پارسال، آمار قطعات ارسالی ایران خودرو به این کشور صفر بوده است.

در نهایت، سایت عراق ایران خودرو نیز تولیدی تنها 48 دستگاهی در نیمسال 1402 داشته و این در حالی است که در شش ماه ابتدایی سال گذشته 480 دستگاه خودرو در این سایت تولید شده بود. ایران خودرو در سایت عراق پژو پارس و دنا را تولید می کند.   

آمار منتشره نشان می دهد اوضاع تولید در سایت های خارجی خودروسازان به هیچ وجه مناسب و قابل قبول نیست و سایت های موردنظر یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند. ایران خودرو و سایپا سرمایه گذاری های مالی و فنی در این سایت ها داشته اند، با این حال نتیجه مطلوبی حاصل نکرده اند و از همین رو به نظر می رسد بهتر است فکری اساسی به حال سایت های خارجی شان کنند. 

اگر به لحاظ فنی امکانپذیر باشد، می توان با تولید محصولات جدید خودروسازان در خارج از کشور، تکانی نسبی به سایت های موردنظر داد. همچنین در صورتی که ادامه حضور ایران خودرو و سایپا در سایت های موردنظر به صرفه و به صلاح نباشد، آنها می توانند نسبت به فروش سهم خود اقدام کرده و از این مسیر جذب نقدینگی کنند. 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین