این روند باعث میشود تا عملا بسیاری که نیاز به خودرو دارند یا نتوانند اقدام به خرید کنند یا به سختی و بهطور اتفاقی از خودروساز خودرو تحویل بگیرند. به اعتقاد کارشناسان، برای عبور از این بحران قیمتگذاری دستوری باید برچیده و شرایط برای ایجاد رقابت بین خودروسازان مهیا شود، اما مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا باید براساس صورتهای مالی خودروسازان قیمت خودرو را هر سه ماه یک بار تغییر دهد، اما این شورا به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و در اعلام قیمتهای جدید محصولات خودروسازان که مورد تایید سازمان حمایت نیز است، تعلل کرده است. براساس گزارش صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان در تیرماه امسال و همچنین اسناد و مدارکی که سازمان حمایت از شرکتهای خودروساز دریافت کرده است، محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو ۳۸ درصد باید افزایش قیمت پیدا میکردند، اما شورای رقابت به دلیل وتوی افزایش قیمتها از سوی معاون اول رییسجمهوری در اردیبهشت ماه حاضر به اعلام قیمتهای جدید خودرو نشد.
در مقابل برخی نمایندگان مجلس از جمله عزتالله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند که باید فرمول ثابتی برای نحوه محاسبه قیمت تمامشده محصولات خودروسازان در نظر گرفته شود و دولت باید تنها نقش سیاستگذاری در صنعت خودرو را ایفا کند. شورای رقابت در حالی صنعت خودروی سواری را انحصاری اعلام کرده و مجوز افزایش قیمت نمیدهد که ۱۲ تولیدکننده خودروی سواری در حال تولید در شرایط رقابتی هستند و واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور نیز آزاد شده است.
این سیاستها از سوی شورای رقابت و ناهمسویی با دیگر بخشها در بدنه دولت سبب نارضایتی خودروسازان و انجمنها و تشکلهای مرتبطشده و از سوی دیگر اثر مستقیم این اتفاقات در بازار سرمایه دیده شده است. از آنجایی که خودروییها همواره به عنوان لیدرهای بازار شناخته میشوند، انتظار میرود سیاستگذار با سیاستهای حمایتی و با ثبات در تصمیمگیری، شرایط را برای بهبود نمادهای خودرویی و صعود بازار فراهم کند.
آسیب شورای رقابت به نمادهای خودرویی
در این باره پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: مدتهاست که از شکلگیری شورای رقابت میگذرد، اما سوال این است که آیا این نهاد باعث کاهش یا افزایش قیمت خودرو شده است؟ آیا حضور شورای رقابت در اقتصاد ایران باعث شده که کیفیت محصولات ما بالا برود؟ آیا اساسا حضور شورای رقابت برای بازار ما لازم بوده است؟ آیا شورای رقابت که قرار بوده رقابت ایجاد کند تبدیل به یک نهاد قیمتگذاری نشده است؟ اگر جواب این سوالات را بدهیم که به نظر میرسد پاسخ به آنها واضح باشد، به این نقطه میرسیم که کلیت ماجرا چیست. او ادامه داد: واضح است بحث خودرو تنها قیمتگذاری دستوری نیست. بهطور کلی باید یک تصمیم صریح، جامع و قاطع برای خودرو بگیریم و پرونده این موضوع را برای همیشه ببندیم. شرایط کشور به سمتی است که با توجه به تحریمها و عدم حضور خارجیها در بازار خودرو و دیگر عوامل شرایط برای ما سخت شده است.
اینکه شورای رقابت برخلاف نظر خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نمیدهد به این برمیگردد که در کشور ما صدای مسوولان اقتصادی- اگر قیمت خودرو افزایش یابد- بلند میشود. الیاس کردی عنوان کرد: یک تضادهایی وجود دارد که قاعدتا همینها باعث شده قیمت سهمها به اینجا برسد.
وقتی هم حرف درستی زده میشود در جایی دیگر ممکن است مسوول دیگری آن را قبول نکند و ما شاهد یک واکنش جدید دیگری باشیم. این اتفاقات ادامه خواهد یافت و باز هم این دست تصمیمات را شاهد خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: ارزش معاملات در روز یکشنبه حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود و این چیزی نیست که بازار ما را تکان دهد. روز شنبه ارزش معاملات ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود که اگر به ۷۰۰۰ میرسید میتوانستیم انتظار یک حرکت رو به جلو را داشته باشیم ولی الان دیگر نمیتوانیم منتظر یک روند صعودی عجیب و غریب باشیم و به نظر میرسد بازار در همین نقاط فعلی درجا بزند تا ببینیم در آینده چه میخواهد شد.
او افزود: در حال حاضر خروج پولهایمان هم سنگین است و مجموعه سفارشات فروش هم هر روز چیزی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است که اینها ماندگار است و روزهای بعد احتمالا دوباره تکرار میشود. بازار ما تا پایان شهریورماه اگر قیمت دلار اتفاقی نیفتاد در همین نقطه کم و بیش میماند. از سوی دیگر حتی وقتی در این روزها تصمیمی گرفته میشود این احتمال وجود دارد که چند روز بعد یک تصمیم دیگر متضاد با تصمیم قبلی گرفته شود. الیاس کردی تصریح کرد: در خصوص تاثیر خودروییها در یکی، دو روز اخیر به نظرم ورودی چندانی نبود تا یک صنعتی بتواند به خودش جذب کند و در بازار لیدری انجام دهد. وقتی کلیت بازار خوب نیست نمیتوان گفت خودروییها تاثیرگذار بودهاند. در واقع پولی نبوده است که خودروهایی بخواهند تاثیرگذار باشند.
منبع: روزنامه جهان صنعت
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست