پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-10:3 شمسی /5/2/2024 10:03:39 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:55796
  • زمان انتشار:دوشنبه 23 مرداد 1402-8:2
چین در مسیر رقابت با بزرگان خودروی جهان قرار گرفته است

آلمان و ژاپن برای دهه‌ها عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در جهان را یدک می‌کشیدند، اما اکنون به ‌نظر می‌رسد این زوج به پایان سلطه خود بر بازار نزدیک می‌شوند.
جهش صادراتی اژدهای زرد با برقی‌ها

اکونومیست در گزارشی ویژه به این موضوع پرداخته است که چین در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان است و پیشی گرفتن از رقبای خود در صادرات را هدف قرار داده است.
پیش از این، تلاش‌های خودروسازان چینی برای گسترش به سوی بازارهای خارجی به بن‌بست خورده بود. صادرات خودروی چین در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۷۵هزار دستگاه بوده است، که حتی از هند کمتر بوده و به‌سختی می‌توانست به آمار صادرات آلمان و ژاپن در یک ماه برسد. اما از ۲۰۲۰، ورق برگشته و چین توانسته است زمین بازی را به گونه‌ متفاوتی بچیند. این کشور توانست در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶/ ۱میلیون خودرو صادر کند، تا سال ۲۰۲۲ این عدد به مرز ۷/ ۲میلیون دستگاه رسید و انتظار می‌رود فروش جهانی در ۲۰۲۳ از ارقام پیشین فراتر رود. داده‌های گمرک نشان می‌دهد این کشور در شش‌ماهه اول سال نزدیک به ۲میلیون خودرو یا بیش از ۱۰هزار دستگاه در روز صادر کرده است.

عمده مشتریان صنعت خودروی نوپای چین کشورهای فقیر بوده‌اند، اما اکنون بسیاری از مصرف‌کنندگان غربی برای اولین بار خودروهای ساخت چین را خریداری می‌کنند. صادرات به استرالیا در نیمه اول ۲۰۲۳ سه برابر شده است و به بیش از ۱۰۰هزار دستگاه رسیده است. فروش به اسپانیا نیز ۱۷برابر شده و به حدود ۷۰هزار دستگاه افزایش یافته است. البته نکته قابل‌تامل این ا‌ست که بسیاری از خودروهای صادرشده متعلق به برندهای غربی هستند. ۱۰درصد از کل صادرات خودروی چین در ۲۰۲۲ را تسلا، برند مطرح آمریکایی در خودروهای برقی، به خود اختصاص داده است. از طرفی دیگر ام‌جی کارز که در ابتدا به عنوان شرکت انگلیسی شروع به کار کرد و ولوو، خودروساز سوئدی، اکنون در مالکیت شرکت‌های چینی هستند. مدل‌های مختلف این شرکت‌ها نیز بخش بزرگی از خودروهای صادراتی را تشکیل می‌دهند.‌تسلط چین بر بازار خودروهای برقی (EVS) یکی از پایه‌های افزایش صادرات است. چین حتی با استفاده از تمام توان تولیدی خود، هرگز نتوانست آن‌گونه که شایسته است به موتورهای درون‌سوز که صدها قطعه متحرک دارند و مونتاژ آنها دشوارتر است، تسلط پیدا کند.
رونق بازار خودروهای برقی که از نظر مکانیکی ساده‌تر هستند و ساخت آنها آسان‌تر است، به چین کمک کرد تا پیشرفت کند. سرمایه‌گذاری دولتی در فناوری خودروهای برقی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، حدود ۶۷۶ میلیارد یوان (۱۰۰میلیارد دلار) بوده است، جایگاه چین در این صنعت را قوت بخشید. امروزه خودروهای باتری‌دار سهم ۲۰درصدی از فروش خودرو در چین و ۳۰درصدی از صادرات را تشکیل می‌دهند. در ژاپن و آلمان تنها ۴ و ۲۰درصد از صادرات مربوط به خودروهای برقی است.

اقتصاد جنگ روسیه نیز تاثیر شگرفی بر اوج گرفتن صادرات چین داشته است. پس از آغاز درگیری‌ها با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اکثر خودروسازان غربی فروش به روسیه را متوقف کردند. خروج آنها به رقبای چینی این اجازه را داد تا به‌راحتی بازار را تصاحب کنند. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، روسیه نزدیک به ۳۰۰هزار خودروی چینی به ارزش ۵/ ۴میلیارد دلار وارد کرد که رشدی ۶برابری نسبت به سال ۲۰۲۲ داشت. طبق گزارش اتوستات، شرکت تحلیلی حوزه خودرو، در ژوئیه گذشته خودروهای چینی نزدیک به ۸۰درصد از واردات روسیه را به خود اختصاص دادند. با تمام این اوصاف بعید به نظر می‌رسد سرعت صادرات چین به‌زودی کاهش یابد. شرکت مشاور و تحلیلگر بازارهای مالی AlixPartners، تخمین می‌زند که فروش خارجی خودروهای چینی تا سال ۲۰۳۰ به ۹میلیون دستگاه برسد که دو برابر صادرات ژاپن در ۲۰۲۲ است.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین