پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-11:47 شمسی /5/2/2024 11:47:18 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52676
  • زمان انتشار:چهارشنبه 4 مرداد 1402-13:41
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

قیمت‌گذاری در صنعت خودرو باید یکبار برای همیشه کنار گذاشته شود. با قانونی شدن واردات خودروهای کارکرده و آزادسازی واردات خودروهای صفر کیلومتر، دولت می‌تواند با تصویب یک تعرفه‌ مناسب شرایط را برای رقابت در بازار فراهم کند و دست از قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل بردارد. بهترین حمایت دولت از مردم اعلام تعرفه پایین واردت و همچنین آزادسازی قیمت خودروهای داخلی است.
دست کشیدن از قیمت‌ گذاری دستوری با اشباع بازار از خودروهای وارداتی

به گزارش خودرونامه به نقل از دنیای خودرو، در همین زمینه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت قیمت‌گذاری صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مداخلات شورای رقابت و دولت در قیمت‌گذاری خودرو باید پایان پذیرد. قیمت خودرو باید در فضای رقابت آزاد تعیین شود چراکه تداوم قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند خودروسازان را زمین‌گیر کند. نباید به بهانه حمایت از صنعت خودرو و ساماندهی بازار، در قیمت‌گذاری یک کالا دخالت کرد. به شدت با قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو مخالف هستیم. مداخلات دولت در قیمت‌گذاری خودرو همواره موجب ایجاد تقاضا کاذب و توزیع رانت در بازار خودرو بوده است.

فکر می‌کنید با آزاد شدن واردات خودرو چه تغییراتی در سیاستگزاری صنعت خودرو باید رخ بدهد؟

بر ضرورت نقش نظارتی دولت در صنعت خودرو تاکید داریم. باتوجه به حجم تولید خودروهای داخلی و مونتاژی و همچنین صدور مجوز واردات خودرو ازسوی مجلس، بازار خودرو اشباع می‌شود و دیگر نیازی به تعیین قیمت دستوری خودروها ازسوی شورای رقابت نخواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد باید شرایط را برای تغییر رویکرد در این صنعت فراهم کرد و قیمت‌گذاری دستوری را کنار گذاشت.

روند قیمت‌گذاری دستوری چه تاثیرات منفی در سطح صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده است؟

قیمت‌گذاری دستوری موجب افت تولید و فرصت‌طلبی سوداگران در بازار خودرو است. کشف قیمت خودرو در بورس کالا مطمئن‌ترین راه برای قیمت‌گذاری خودرو بوده چراکه بورس موجب شفافیت و کشف قیمت واقعی خودرو است که این اقدام هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده خواهد بود. باید به سمتی برویم که خرید خودرو برای مشتری راحت باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین