شنبه 8 ارديبهشت 1403-8:24 شمسی /4/27/2024 8:24:05 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5234
  • زمان انتشار:چهارشنبه 16 بهمن 1398-0:33
در جوابیه اداره اطلاع‌رسانی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا به خودرونامه مطرح شد:

خودرونامه در شماره یکشنبه خود مطلبی را با عنوان "سنگ بزرگ نارنجی" منتشر کرد که در واکنش به این مطلب، روابط عمومی سایپا جوابیه ای را ارسال کرده که عینا منتشر می شود. 
۵ توضیح درباره ۸ محصول
برادر ارجمند جناب آقای علیرضا بهداد
مدیر مسئول محترم سایت خبری خودرونامه
بزرگان سنگ بزرگ را هم می‌زنند
سایپا نشان داده که می‌تواند
ضمن قدردانی از همکاری‌تان با مجموعه گروه خودروسازی سایپا؛ پیرو درج مطلبی با عنوان "سنگ بزرگ نارنجی؛ آیا سایپا می‌تواند؟" در آن رسانه، توجه به نکات زیر را جهت اطلاع شما و تنویر افکار عمومی به ویژه مخاطبان محترم سایت خبری خودرونامه ضروری می‌دانیم. لذا موجب امتنان است نسبت به درج در آن سایت ‌و بازنشر همانند مطلب اصلی اقدام بفرمائید:
۱-گروه خودروسازی سایپا پس از تغییر تیم مدیریتی در یک سال گذشته اقدامات مهم و قابل اعتنائی را انجام داده که "مدیریت بحران ناشی از تحریم‌ها و بازگرداندن میزان تولید به تیراژ قبل از تحریم ها"، "برنامه توقف تولید محصولات خانواده پراید" و "پویش بومی‌سازی قطعات خودرو و افزایش عمق ساخت داخل" از مهمترین آنها بوده است.
گام بعدی این گروه خودروسازی پس از انجام این اقدامات، طراحی و توسعه محصولات جدید و در نهایت برنامه عرضه هشت محصول جدید در طول سه سال آینده و ایجاد تنوع در سبد محصولات است. حال جای تامل دارد که رسانه تخصصی خودرونامه اقدامات قابل اعتنای قبلی را نادیده گرفته، بدون استناد به آنها، به یک پیش خبر ورود می‌کند و تحقق آن را مورد تردید قرار می دهد.
۲-در مطلب درج شده، نوشته اید که "عرضه هشت محصول در عرض سه سال برای خودروسازی که درگیر سخت ترین تحریم هاست و .... به نظر رویایی می آید..."
پرسش اینجاست که مگر همین خودروساز در همین شرایط سخت تیراژ تولید را از ۶۰۰ دستگاه به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز نرساند؟
مگر همین خودروساز در همین شرایط سخت تولید پرتیراژترین خودرو خود را متوقف نکرد؟
آیا بازگشت به تیراژ تولید پیش از تحریم و توقف تولید پراید در سال سخت خودروسازی هم چیزی شبیه رویا نبود؟
۳-نوشته اید که "بزرگترین ابهام در عرضه هشت محصول توسط سایپا به تحریم مربوط می‌شود" و بعد هم طراحی و تولید محصولات جدید را نیازمند دانش فنی روز و همکاری‌های بین المللی توصیف کرده و پرسیده‌اید که
"مشخص نیست سایپا با تکیه بر کدام توان فنی و همکار خارجی وعده عرضه هشت محصول را ظرف سه سال داده است" به نظر می رسد ابهام اصلی در این زمینه به نوع نگاه شما باز می‌گردد وگرنه توان فنی‌ مهندسی لازم برای طراحی و تولید محصولات جدید در سایپا به وجود آمده است. گواه این مدعا هم آنجاست که دستِ‌کم ۵ محصول از ۸ محصول یاد شده -که شامل ترکیبی از خودروهای کاملاً جدید و فیس‌لیفت برخی محصولات است-، طراحی و نمونه‌سازی نیز شده و هم اکنون در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا موجود است. مقامات و مسئولان مختلف کشور در ماه‌های گذشته از این مرکز بازدید کرده و از نزدیک، نمونه این محصولات را دیده و با پروژه‌های در دست اقدام این گروه خودروسازی آشنا شده‌اند. لذا شما را به مرور اخبار و ویدئوهای منتشره از این بازدیدها و اظهارنظرهای این شخصیت‌ها توصیه می‌کنیم. 
۴-علاوه بر طی شدن تمام مراحل فنی و مهندسی طراحی و تولید محصولات جدید، باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز برای تولید انبوه این پروژه‌ها نیز در داخل کشور تولید خواهند شد. این مطلبی است که در بازدید اخیر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح و بر تداوم تعمیق داخلی‌سازی تاکید شد.
لذا به نظر می‌رسد نویسنده محترم مطلب مذکور باید نگرش خود را به توان داخل و دانش جوانان متخصص ایرانی تغییر داده و به آن باورمند شود تا بهتر بتواند آنچه را که سایپا انجام داده تحلیل کند.
البته ذکر این نکته ضروری است که شرکای خارجی صنعت خودرو با بدعهدی، ترک ایران و عدم انجام تعهدات قرارداد فی‌مابین، راه را برای هرگونه همکاری دیگر بسته‌اند، مدیرانی هم که به آن‌ سوی مرزها چشم دوخته بودند و در فرصت‌های طلایی سالهای گذشته به جای انتقال تکنولوژی و تقویت زنجیره تامین و قطعه‌سازی کشور به مونتاژ خودروهای برندهای خارجی معتقد بودند هم دیگر حضور ندارند و امکان تحقق اهداف خود را از دست داده‌اند چرا که مدیران جدید صنعت خودرو و‌ گروه سایپا با اعتقادی راسخ چشم به توان و دانش جوانان ایران اسلامی دوخته‌اند.
۵- جای تامل است که مطلب شما پر از احتمال‌ها و حدس‌هایی است که مطرح کرده‌اید و جالب‌تر آنکه، نویسنده برای این حدس‌ها، پاسخ هایی را هم متصور شده و براساس آن عرضه این ۸ محصول را به دیده تردید نگریسته است. به این عبارت‌ها توجه کنید: تردیدها و ابهاماتی در مورد این ماجرا وجود داشته.... ، به نظر می رسد افکار عمومی... ، مشخص نیست.... ، می توان دو فرض را لحاظ کرد.... ، باید.... مگر آنکه...... ، اگر فرض دوم را ملاک قرار دهیم.... ، کسی چه می داند، شاید ..... . آیا اصول روزنامه نگاری ارائه تحلیل و وارد کردن تردید به یک خبر را با استفاده از این همه ابهام و تردید و فرض و به نظر می‌رسد و شاید و .... تائید می‌کند؟ اینجاست که باید بگوئیم ابهام در برنامه ریزی و تلاش سایپا برای عرضه ۸ محصول در سه سال آینده نیست، ابهام را باید در جای دیگری جست وجو کرد.
اداره اطلاع‌رسانی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین